DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 3/2024Z filmu Útěk z utopie (2023). Zdroj Artcam Films

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 3/2024

6. 3. 2024 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se v březnu podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout?

Filmy pro domácí kino

  • RoboCopa od Paula Verhoevena si lze užít jako brakovou zábavu s mechanizovaným policajtem, který střílí padouchy do rozkroku. Nebo se nad ním zamyslet jako nad ostrou kritikou Reaganovy privatizační politiky a médií lhostejných vůči tomu, co vysílají. Spolu se všemi (horšími) pokračovaními si jej můžete pustit na HBO Max.
  • HBO nabízí i jeden z nejradikálnějších a nejdůležitějších politických filmů posledních let, procedurální thriller Jak odpálit ropovod. Filmový manifest inspirovaný stejnojmennou knihou Andrease Malma je podnětem k přímé akci proti korporacím devastujícím životní prostředí.

Z filmu <b><i>Jak odpálit ropovod</i></b> (2022). Zdroj HBO

  • Na HBO se můžete podívat také na Tichého zahradníka, zatím poslední film Paula Schradera. Podobně jako ve většině jeho filmografie, i tentokrát se jedná o scenáristicky vybroušený portrét osamělého muže s temnou minulostí, který hledá vykoupení.
  • Kousavý portrét dysfunkční buržoazní rodiny Skok do prázdna patří k méně známým filmům provokujícího italského klasika Marca Bellocchia. Podle recenze The New York Times jde možná o první komedii o sebevraždě. „Objevit“ ji pro sebe můžete na MUBI.
  • Hudba, nejnovější a nejmíň sdílný film německé filmařky Angely Schanelec, moderní převyprávění oidipovského mýtu, je nyní ke zhlédnutí na Edisononline.
  • Polohraný dokument Ivana Ostrochovského a Pavola Pekarčíka Světloplachost měl premiéru v Benátkách a vyhrál Českou radost na Ji.hlavě. Teď je na DAFilms
  • Platforma DAFilms do své nabídky zařadila také ukrajinský film Butterfly Vision o traumatizované vojačce vracející se z Donbasu. Drama, na kterém se koprodukčně podílela česká společnost MasterFilm, mělo premiéru v paralelní sekci cannského festivalu Un certaind regard. 

Videa

  • Davida Bordwella si vedle mnoha textů můžete připomenout i jeho poutavým, poučeným povídáním v The Cinephiliacs Podcast. Mluví o své výchově, která ho přivedla k filmu, ohlíží se za svou rolí v neoformalistickém hnutí, zamýšlí se nad konceptem autorského filmu.
  • Vyšel teaser k Amerikánce. Nový a velmi barevný film Viktora Tauše bude mít premiéru v květnu.
  • Videoesej časopisu Little White Lies se zabývá mateřským poutem mezi Bellou Baxter z Chudáčků a tvůrkyní Frankensteina Mary Shelley:
  • Několik měsíců před svou smrtí požádal skladatel Rjúiči Sakamoto svého syna, aby nahrál jeho poslední koncert. Vznikl koncertní film, který se představuje prvním trailerem.
  • Rukopis Roberta Bressona je založen na úsporném herectví, fragmentárních obrazech a jemných zvukových podnětech, které se opakují bez velkých změn. Krátká videoesej zkoumá, k čemu tyto formální strategie slouží.
  • U příležitosti své desáté nominace na Oscara se Martin Scorsese sešel se Spikem Leem, aby probrali mimo jiné natáčení filmu Zabijáci rozkvetlého měsíce.
  • Pusťte si trailer k dokumentu Útěk z Utopie, založenému na svědectvích lidí, kteří se pokusili utéct ze Severní Koreje. Do českých kin jej v březnu uvede společnost Artcam.

Čtení

  • Zemřel vlivný americký filmový historik a teoretik David Bordwell. Kromě mnoha jiných na něj s láskou zavzpomínala jeho partnerka a kolegyně, spoluautorka jeho nejznámějších knih Umění filmuDějiny filmu Kristin Thompson.
  • Česká kina v březnu uvedou životopisné drama Železní bratři. A. A. Dowd se ve Vulture zamýšlí, proč dotyčný snímek navzdory všem předpokladům není oscarovým favoritem.
  • „Umění a zábava jsou dnes mrzačeny korporacemi, které nemají sebemenší úctu k jejich hodnotě.“ Matt Zoller Seitz píše, proč jsou reklamy na streamovacích platformách horší než tradiční reklamní přestávky v televizi.
  • Kvůli nehodám na place, stížnostem na týrání zvířat a zprávám o tom, že produkce výrazně překročila rozpočet, je prý vedení studia Paramount dost rozladěné z druhého Gladiátora.

Poslední číslo časopisu Cinema Scope. Zdroj https://twitter.com/CinemaScopeMag

  • Skončil další vynikající cinefilní časopis, Cinema Scope. Barry Hertz shrnul jeho historii.
  • „Jeho genialita spočívá ve vědomí, že znechucení může být zároveň povznášející. Téměř ve všech jeho filmech se objevuje myšlenka, že utrpení nám může přinést úlevu od banality života“, píše Becca Rothfeld v portrétu Davida Cronenberga.
  • Jodie Foster byla hvězdou od dětství. Možná i proto si naučila pečlivě střežit své soukromí. “Co přesně chce, abychom o ní věděli?”, ptá se v jejím portrétu pro The Atlantic Jordan Kisner.
  • Michael Almereyda se dlouze bavil se svým kolegou Wimem Wendersem, jehož nový film Perfektní dny uvidíme na konci března v českých kinech.
  • Proč by mělo být vymazání hotového filmu (za účelem jeho odepsání z daní, jak to dělají korporace jako Warner Bros.) trestným činem?