Nové televizní formáty a co s nimi?

Poslední letošní dok.revue navazuje na vizi té loňské.

Více než kategorizovat, se snažíme hledat vzájemné souvislosti napříč celým spektrem dokumentární tvorby a jejího propojení nejen se společenskými tématy. Za celý rok vyšlo celkem šest čísel dok.revue, která přinesla různé pohledy na dokumentární svět skrze optiku historie, filozofie, estetiky, filmových teorií a v neposlední řadě i skrze zrak samotných dokumentaristů a dokumentaristek. Pomyslnou třešničkou na dortu pak je již tradiční přehled zásadních filmových a literárních zážitků aktivních osobností v české a slovenské dokumentaristice, od samotných tvůrců přes producenty až po filmové historiky a pedagogy. Jaké filmy a knihy letos ovlivnily naši dokumentární obec, se dočtete v každoroční Anketě. Žebříček toho nejlepšího, tu však nehledejte. Anketa nabízí především inspiraci k objevování nového nebo dávno zapomenutého.

Co nového se děje, tentokrát v televizním světě a za hranicemi samotného dokumentu, vám prostřednictvím rubriky Sport představí šéf oddělení dokumentární produkce švédské televize SVT Axel Arnö a jeho kolega z dánské televize DR Kim Christiansen. Jaké možnosti poskytují nové formáty, které se v zahraniční televizní tvorbě objevují, a jak je uplatnit v českém prostředí, pak ukáže reportáž z workshopu nazvaného Hranice filmu.

Jedním ze dvou dokumentů, který si letos z 19. ročníku MFDF Ji.hlava odnesl Zvláštní ocenění, byl film Češi proti Čechům Tomáše Kratochvíla. Osobní deník mladého režiséra, který svoji porozvodovou situaci řeší přestěhováním se do romského ghetta na Ústecku, jsme podrobili situační recenzi. Trojice odborníků z různých sfér, tvořená výtvarnicí Kateřinou Šedou, historičkou a ředitelkou Muzea romské kultury Janou Horváthovou a profesorem Jiřím Voráčem, vedoucím Ústavu filmu a audiovizuální kultury na MU, nabízí tři naprosto odlišné pohledy na jeden a tentýž film.

Kateřina Šedá byla v roce 2014 účastnicí Inspiračního fóra, kde své posluchače seznámila se svojí metodou umělecké tvorby, což naznačuje právě i v situační recenzi. V pravidelné rubrice Video dok.revue si nyní můžete její vystoupení z Inspiračního fóra 2014 připomenout.

V rubrice esej najdete obsáhlý text o životě a tvorbě francouzské dokumentaristky Raymondy Carascové, jejíž filmy o Tarahumarech letos uvedl 19. ročník MFDF Ji.hlava. Nicole Brenezová, autorka textu, na základě studia archivních pramenů a samotných filmů ukazuje, jakým způsobem se prolínala filozofie a film v tvorbě Carascové.

V rubrice Báseň pak nabízíme poslední kousek poezie z pera českého básníka a esejisty Ivana Diviše.

Nechť nový rok 2016 naváže na to dobré a inspirativní z roku 2015.




6.15DOK.REVUE
21. 12. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková