NU

Úryvek z poetického snímku NU, kde vedou dialog Příroda-žena a Člověk-muž v posledních momentech lidstva, kdy se obnovuje zpřetrhané pouto mezi milující matkou a znovu nalezeným synem.

Frédéric Cousseau, Blandine Huková


Vzpomínám si na tebe dobře. Nejdřív jsi nevěděl, kdo jsi. Bál ses mě. Utíkal jsi před mými nejklidnějšími bouřemi. Třásl ses a schovával se, kamkoliv to šlo. Moc jsi o mně nevěděl.

Tvá chodidla byla široká a silná. Bosý jsi kráčel po skalách a v mých lesích. Miloval jsi mé zvuky a snažil ses je rozeznat. 

Tvé oči byly doširoka otevřené. Díval ses na mě, aniž bys mi skutečně rozuměl. 

Tvé dlouhé paže mě nemotorně svíraly. 

Tvůj pach byl silný jako pach mých tvorů. Každý den jsi objevil novou vůni. 

Rád ses mě dotýkal, otíral ses o mě. Tvé dlaně nebyly krásné. Nikdy mě nezranily. Byly čím dál tím mrštnější. 

Vzpomínám si na tvá ústa, která se ještě neuměla usmívat. Své silné zuby jsi používal na všechno. Jedl jsi mé ovoce. Objevoval mé chutě. Zabíjel jsi má zvířata, aby tě nasytila. I ona tě mohla zabít. Byli jste si rovni. 

Ničím sis nemohl být jistý. Ještě ses nepovažoval za Boha. Byla jsem tvou Bohyní, tvým tajemstvím.

Přeložila Eliška Charvátová




F4.18DOK.REVUE
28. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková