Odpoledne bylo dramatické

V rádiu Jana Klusáková mluvila o Živém kině o projekcích ve veřejném prostoru, které umisťují dokumentární filmy na taková místa, s nimiž souvisí. Film Oko nad Prahou se promítal na Letné, kde měla stát knihovna Jana Kaplického

Rok 2010. V rádiu Jana Klusáková mluvila o Živém kině o projekcích ve veřejném prostoru, které umisťují dokumentární filmy na taková místa, s nimiž souvisí. Film Oko nad Prahou se promítal na Letné, kde měla stát knihovna Jana Kaplického. Byl to dobrý týden, nepršelo a bylo ještě teplo. Česká televize, na kterou se často dívám, prochází změnami organizace. Dokumentarista Vít Janeček na svém blogu napsal, že řada věcí je nadějných, celek je ale mlhavý a některé věci si vzájemně odporují. Zapamatovala jsem si, že pochyboval, jestli to, že bude kanálů víc a celkový rozpočet bude pořád stejný, není v rozporu s možnostmi jejich profilace. Tento týden bude přes den 15 až 18 stupňů. Výkyvy teplot způsobují rýmu u celé rodiny. Odpoledne bylo dramatické. Student FAMU Jan Látal natočil krátký dokument s trojrozměrným obrazem, udělal to prý na koleně a sám si k tomuto sestavil potřebná technická zařízení. Je to poselství vesnice Tučín pro mimozemšťany. Obec získala ocenění za občanské aktivity. Českou republiku navštíví maďarský režisér András Szirtés, který natáčí kamerou s klikou, jakou se točilov dobách, kdy film vznikl, a promítne své filmy a deníky v Jihlavě.

Tento úvodník je inspirován deníkem paní Aleny Němcové, který do filmové podoby převedl Jan Gogola ml. a o němž si můžete přečíct na str. 4. O stopách, jež zanechává skutečnost pro filmové obrazy, píše ve své eseji i filozof Karel Thein.




3.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková