Odpusťte si kecy o tom, co už vím

13 pravidel moorovské dokumentaristiky

  1. Má hlavní zásada pro tvorbu dokumentárních filmů je v podstatě prvním pravidlem Klubu rváčů.
  2. Odpusťte si kecy o tom, co už vím.
  3. Moderní dokument naneštěstí zmutoval do něčeho, co vypadá jako vysokoškolská přednáška. Přednáškový modus vyprávění.
  4. Nemám rád ricinový olej (stovky let starý, příšerně chutnající lék). Příliš mnoho vašich dokumentů chutná jako tato medicína.
  5. Levice je nudná.
  6. Proč se více vašich filmů nesnaží dostihnout skutečné zloduchy? A myslím tím SKUTEČNÉ zloduchy?
  7. Myslím, že je důležité, abyste tvořili osobní filmy.
  8. Namiřte své kamery na kamery.
  9. Knihy a televize jsou s nonfikcí už hotovy.
  10. Nakolik je to možné, zkuste natáčet výhradně lidi, kteří s vámi nesouhlasí.
  11. Když  natáčíte nějakou scénu, začíná vám to, co vidíte, pěnit krev?
  12. Méně je více. Ale to už víte.
  13. A konečně… zvuk je důležitější než obraz.
     

Americký dokumentarista, producent, kritik a odpůrce politické situace v USA Michael Moore v roce 2014 pro časopis IndieWire zformuloval 13 pravidel tvorby dokumentárních filmů. Moore se na začátku nového milénia zapsal do dějin dokumentární kinematografie svými filmovými esejemi, v nichž zesměšňoval a kritizoval americký zdravotnický systém, zbytečné násilí, destruktivní zásahy člověka do přírody a především bývalého prezidenta Spojených států G. W. Bushe. Mezi jeho nejznámější filmy patří Bowling for Columbine (2002), Fahrenheit 9/11 (2004), oceněný Zlatou palmou z Cannes, Kapitán Mike křižuje Ameriku (2007), Sicko (2007) a nejnovější celovečerní film Where to Invade Next (2015).




4.16DOK.REVUE
12. 09. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl