Odpusťte si kecy o tom, co už vím

13 pravidel moorovské dokumentaristiky

  1. Má hlavní zásada pro tvorbu dokumentárních filmů je v podstatě prvním pravidlem Klubu rváčů.
  2. Odpusťte si kecy o tom, co už vím.
  3. Moderní dokument naneštěstí zmutoval do něčeho, co vypadá jako vysokoškolská přednáška. Přednáškový modus vyprávění.
  4. Nemám rád ricinový olej (stovky let starý, příšerně chutnající lék). Příliš mnoho vašich dokumentů chutná jako tato medicína.
  5. Levice je nudná.
  6. Proč se více vašich filmů nesnaží dostihnout skutečné zloduchy? A myslím tím SKUTEČNÉ zloduchy?
  7. Myslím, že je důležité, abyste tvořili osobní filmy.
  8. Namiřte své kamery na kamery.
  9. Knihy a televize jsou s nonfikcí už hotovy.
  10. Nakolik je to možné, zkuste natáčet výhradně lidi, kteří s vámi nesouhlasí.
  11. Když  natáčíte nějakou scénu, začíná vám to, co vidíte, pěnit krev?
  12. Méně je více. Ale to už víte.
  13. A konečně… zvuk je důležitější než obraz.
     

Americký dokumentarista, producent, kritik a odpůrce politické situace v USA Michael Moore v roce 2014 pro časopis IndieWire zformuloval 13 pravidel tvorby dokumentárních filmů. Moore se na začátku nového milénia zapsal do dějin dokumentární kinematografie svými filmovými esejemi, v nichž zesměšňoval a kritizoval americký zdravotnický systém, zbytečné násilí, destruktivní zásahy člověka do přírody a především bývalého prezidenta Spojených států G. W. Bushe. Mezi jeho nejznámější filmy patří Bowling for Columbine (2002), Fahrenheit 9/11 (2004), oceněný Zlatou palmou z Cannes, Kapitán Mike křižuje Ameriku (2007), Sicko (2007) a nejnovější celovečerní film Where to Invade Next (2015).




4.16DOK.REVUE
12. 09. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková