Pamět

Dok.revue 3.18

Už za měsíc ovládne hlavní město Vysočiny Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, jehož hlavním motivem je paměť. Co všechno jsme schopni si zapamatovat a jak moc se na paměť můžeme spoléhat? Paměť je zrádná, má sklony ke zkreslování. Čím déle si vzpomínku uchováváme, tím více si ji přetváříme jaksi k obrazu svému. Schválně – vaše první vzpomínka na dětství. Jaká je? Byl ten plyšový slon opravdu růžový a jste si jistí, že ten den pršelo nebo svítilo slunce? Máte to přece zaznamenané na videu! Vaše první kroky, první slova někdo zdokumentoval. Cokoli, co zachytí kamera nebo fotoaparát, je konzervováno pro další generace. 

„Dokumentární film je od prvopočátku neodmyslitelně spjatý s pamětí. Řada dokumentaristů zkoumá historické události, zaznamenává výpovědi svědků, vytváří mapu osobní paměti,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka. 

Ale co když někdo zachycenou paměť ovlivní, úmyslně z ní vymaže vzpomínky na něco negativního? Na prastrýce, který po návratu z vojenské mise spáchá sebevraždu. O tom si v situační recenzi nového filmu Anny Kryvenko Můj neznámý vojín povídají filmový kritik Miloš Krekovič, historik Daniel Povolný a „okupantka“ Raja Karmazínová. Zrekonstruovat paměť českého videoartu se pokusila Adéla Komrzý. Při přípravách svého nového filmu s pracovním názvem VIVA VIDEO, VIDEO VIVA vzkřísila výstavu Den videa z roku 1989 a přenesla ji do současnosti.

Paměť nedávnou pak nabourává Robin Kvapil svým filmem Máme na víc, který bude mít premiéru na 22. ročníku MFDF Ji.hlava. 




3.18DOK.REVUE
19. 09. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková