Pět sexuálně-asexuálních let mého života a jeden film

Eva Lammelová o svém novém filmu AsexuaLOVE

Právě jsem znovu viděla Madisonské mosty, tak možná budu patetická, ale za to může Meryl Steep a Clint Eastwood. Docházím k uvědomění. AsexuaLOVE rámují dost podstatnou část mého života. Začalo to rozchodem a končí to svatbou. 2013 a 2018. Mám pocit, že je to dávno. Pět let, kdy film vznikal i nevznikal, bylo pro mě důležitých. A s nimi si ten film budu vždy spojovat.

Pět let, která byla do určité míry asexuální. Každý jsme přece někdy asexuální. Nechce se nám s nikým spát. Asexuálové nechtějí s nikým spát. Tak je to s nimi. Proto si mě asi toto téma na jaře před pěti lety našlo. Už jsem byla objednaná k sexuologovi, ale pak jsem si řekla: „Tak pozor, chystám se točit film vycházející z mojí diplomky, kde kritizuji sexuology, a teď jsem k jednomu objednaná? Tady je něco špatně.“

Když se intenzivně věnujete takovému tématu, lidi si myslí, že jste asexuálka. Ne, byla jsem a jsem obyčejná heteračka, která právě končila obor sociologie na olomoucké univerzitě a k tomu studovala filmovou vědu. Dokument mě fascinoval čím dál víc. O čem točit, když stále ležíte v knihách o sexualitě? O asexualitě! Kvalitativní výzkum v diplomce jsem dělala se čtyřmi asexuálkami a čtyřmi asexuály. Zeptala jsem se jich, jestli se nechají natočit. „Je třeba být nesobecký a pomoci komunitě osvětou,“ motivovala jsem je. Tři z nich kývli.

AsexuaLOVE

Měla jsem už dost natočeného materiálu, ale byla jsem elév. Učila jsem se za pochodu. Adamovi a Prokopovi se zdálo, že to moc dlouho trvá, a nevydrželi to se mnou. Janča ano. Moje věrná Jana. („Děkuju, Jani, že jsi to se mnou vydržela do konce.“).

Zůstaly jsme tedy s Janou samy a točily na Prague Pride 2015 anketu. Tak jsme potkaly Ondřeje. Ptám se ho, zda ví, co je to asexualita. On se culí a že prý ví. Srdce mi poposkočí a ptám se rozpačitě: „A vy máte nějakou zkušenost s asexualitou?“ Učiní svůj veřejný coming out: „Já jsem asexuál.“ A měla jsem druhého hrdinu. Ondřeje.

Rozhodla jsem se na začátku, a po celou dobu jsem to nezměnila, že film budu točit za své peníze. Prostě svobodně. Ale má to své minusy: často mi ty peníze chyběly, natáčela jsem ve svém volném čase, všechno jsem si musela dělat sama.

Z natáčení filmu

Před půl rokem jsem si řekla, že film buď dodělám teď, nebo nikdy. Dokončování bylo náročné. Dostříhali jsme to a můj manžel mi říká: „To je nejhorší film, co jsi kdy natočila.“ Už jsem to vážně neměla sílu dodělat. „Je to přenošené dítě,“ říká mi. Dala jsem si dva měsíce pauzu. Pak stačilo pár dní a film byl hotov.

Měla jsem radost a zároveň jsem byla zklamaná. Nevěřila jsem, že by o můj film někdo stál. A najednou, v pátek, venčím svou francouzskou buldočku Tonču a volá mi Ondřej Moravec. Prý si můj film vybrali na Jeden svět. Nevěřím tomu. Uprostřed sídliště plného sněhu zařvu jak holka v americkém seriálu: „JÓÓÓÓÓ!“ Tonča se na mě dost nechápavě dívá. Běžím domů a křičím: „Vzali mě, vzali mě, vzali mě.“ Tancuju na posteli.

Ve středu byla premiéra. Přijeli rodiče a seděli v sále. Také můj manžel. A sestra. A kamarádi. Diváci. O tom jsem snila.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil
dok.revuePoslední slovo Charlotty Garrigue MasarykovéJosef Císařovský o svém novém filmu CharlottaJosef Císařovský
dok.revueVIVA VIDEO, VIDEO VIVAAdéla Komrzý o svém novém filmu Československý obraz elektronickýAdéla Komrzý

starší články

.DOK.REVUE
12. 03. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková