PICASSO


Pasolini u hrobu Gramsciho

VI

Ve spořádaném procesí jež řídí
konání city vášeň pro dílo
nikdy ne víra krajiny a lidi

jsou kostry jejichž tělo zjevilo
ztracené bytí věcí až z nich zebe
Vyjádřit je toť vyjádřiti zlo

Měšťanská koketa jejíž hruď se klepe
lačnou zelení a fialovou má tu
jediný smysl dráždit samu sebe

klikyhák v oku jančí kryje zradu
květ vtěluje se v plod a v náznak masa
anebo židle a odstíny smaltu

voskujícího vzniklé soukolí
pobřeží mořské na němž jásá
mrtvolný srpen v jeho okolí

je Mongolka již musíš vymýšlet
svoboda sochy jež nic nestojí
brutální svoboda jež mění svět

neboť jí slouží ta neznámá síla
kterou má neřest a nezkrotná lačnost
nabízet se Vše se tu sbírá

k střízlivé vášni pro průzračnost


 

Básní ze sbírky Gramsciho popel (Le ceneri di Gramsci, 1957) připomínáme, že nakladatelství Levné knihy vydalo Pasoliniho dokumentární film z roku 1964 Hovory o lásce (Comizi d´amore). Režisér cestou napříč zemí zkoumá s kamerou a magnetofonem podbřišek italské společnosti: v době, kdy byl ještě rozvod nezákonný, vstřebává otevřená forma filmu-ankety otázky po lásce a sexu stejně jako odpovědi představitelů různých vrstev a tříd. Před reportážní kameru také vystoupili italský lyrik a nositel Nobelovy cenu za literaturu Giuseppe Ungaretti, spisovatel Alberto Moravia, psychoanalytik Cesare Musatti i někdejší femme fatale italské intelektuální levice Oriana Fallaciová.




1.7DOK.REVUE
03. 09. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková