Ples

Vytautas V. Landsbergis

Ilusrace: Michaela Kukovičová

Ten první řekl: jsem zemřel
když si kulka vzpomněla
na můj pohled

přilétl černý pták
a sedl si mu na obličej

ten druhý řekl: jsem zemřel
když čekáním
prasklo okenní sklo

přilétl růžový pták
a sedl si mu na obličej

a třetí řekl: když jezero
vstřebalo můj obličej
pak jsem se narodil.

přilétl zelenavý pták
a sedl si mu na obličej

čtvrtý řekl: pokud můžu prosit
připomeňte mi
který z vás jsem já

přilétl bílý pták
a sedl si na jeho obličej.


Přeložil Vaidas Šeferis.


Jako upoutávku na festivalovou sekci věnovanou poetickému dokumentárnímu filmu z Pobaltí na MFF Karlovy Vary přinášíme krátkou báseň Ples litevského básníka Vytautase V. Landsbergise. Autor dramat, dětských knih a několika dokumentárních filmů vydal také tři sbírky básní, součástí té poslední, v angličtině nazvané Room of the Grass je i báseň Ples.




2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková