Poslední festivalová dok.revue


Festival končí a vy otevíráte pátou festivalovou dok.revue s posledním tématem, kterým je debut – tedy vlastně začátek. Při přípravě tohoto čísla jsme se – sami sebe i festivalových hostů – ptali: Je dnes lehčí stát se filmařem? Jak se k debutům staví zkušení i začínající producenti? Je pro začínajícího tvůrce důležité filmové vzdělání? A co je vlastně na debutech tak zvláštního, že se jim Ji.hlava rozhodla věnovat samostatnou cenu?

Právě ceny se v tuto chvíli předávají a my máme radost, že v tomto čísle se jako autorka i „téma“ objevuje debutantka Anna Roussillon, dvojnásobná jihlavská vítězka, na níž se upírají nejen První světla, ale jež získává také hlavní cenu v sekci Opus Bonum. I vítěz České radosti – pokud jde o jihlavské ceny, anti-debutant – Martin Dušek pro toto číslo dok.revue napsal krátký text. Objevuje se v duelu a zamýšlí se nad tím, zda je filmové vzdělání pro začínajícího režiséra důležité.

I v této dok.revue vycházejí rozhovory s režiséry, jejichž filmy byly letos zařazeny do České radosti. Jedním z nich je Dužan Duong, vedle Duška další odpadlík z FAMU, jehož snímek Mat goc byl letos nejkratším filmem České radost a především jeho debutem.

Pokud jsou i mezi vámi čtenáři-debutanti, doufáme, že nám zachováte přízeň i v následujících měsících. Dok.revue vychází od října do října v dvouměsíčním intervalu. Na další číslo se můžete těšit v polovině listopadu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl