Poslední festivalová dok.revue


Festival končí a vy otevíráte pátou festivalovou dok.revue s posledním tématem, kterým je debut – tedy vlastně začátek. Při přípravě tohoto čísla jsme se – sami sebe i festivalových hostů – ptali: Je dnes lehčí stát se filmařem? Jak se k debutům staví zkušení i začínající producenti? Je pro začínajícího tvůrce důležité filmové vzdělání? A co je vlastně na debutech tak zvláštního, že se jim Ji.hlava rozhodla věnovat samostatnou cenu?

Právě ceny se v tuto chvíli předávají a my máme radost, že v tomto čísle se jako autorka i „téma“ objevuje debutantka Anna Roussillon, dvojnásobná jihlavská vítězka, na níž se upírají nejen První světla, ale jež získává také hlavní cenu v sekci Opus Bonum. I vítěz České radosti – pokud jde o jihlavské ceny, anti-debutant – Martin Dušek pro toto číslo dok.revue napsal krátký text. Objevuje se v duelu a zamýšlí se nad tím, zda je filmové vzdělání pro začínajícího režiséra důležité.

I v této dok.revue vycházejí rozhovory s režiséry, jejichž filmy byly letos zařazeny do České radosti. Jedním z nich je Dužan Duong, vedle Duška další odpadlík z FAMU, jehož snímek Mat goc byl letos nejkratším filmem České radost a především jeho debutem.

Pokud jsou i mezi vámi čtenáři-debutanti, doufáme, že nám zachováte přízeň i v následujících měsících. Dok.revue vychází od října do října v dvouměsíčním intervalu. Na další číslo se můžete těšit v polovině listopadu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková