Kam za Ji.hlavou?

Česká radost v českých kinech a přehled dalších nových dokumentů, které za vámi přijdou až domů

Každý rok se část programu jihlavského festivalu dostane k divákům v dalších několika městech po celé České republice prostřednictvím festivalových ozvěn. Pět vybraných filmů ze soutěžní sekce Česká radost vstupuje hned příští týden do kin v rámci znovuobnoveného projektu Česká radost v českých kinech. Řada dokumentů, zastoupená českými distributory, bude k vidění v kinech a na dalších místech v průběhu následujících měsíců. V neposlední řadě jsou tu internetové portály, kde jsou festivalové filmy ke zhlédnutí právě teď. Na festivalu se letos probíraly možnosti alternativní distribuce a vzhledem k řadě projektů, které nabízejí projekci mimo kina za minimální poplatky, je dosti pravděpodobné, že některé z festivalových filmů se již brzy objeví u vašeho souseda v obýváku. Jihlavský festival slouží jako startér dalšího života dokumentárních filmů. Které z titulů tedy uvidíte v následujících dnech a týdnech? A kde?

Oficiální ozvěny festivalu, v rámci kterých budou uvedeny například filmy Mat Goc Dužana Duonga, Pavel Wonka se zavazuje Libuše Rudínské, Čtyři dny v hotelu Pavouk Filipa Remundy, Evangelium podle Brabence Miroslava Janka a František svého druhu Jana Gogoly, ml., začnou 5. listopadu v olomouckém univerzitním filmovém klubu Pastiche Filmy. Od 7. do 9. listopadu bude ozvěny hostit pražský DOX a liberecké kino Varšava. Od 10. do 12. listopadu kolekce zamíří do bratislavského kultovního klubu A4 – nultý priestor a 11. listopadu se bude promítat v Žilině. Poslední zastávkou ozvěn pak bude brněnské divadlo Husa na provázku ve dnech 15. a 16. listopadu. Konkrétní program pro každé město hledejte zde.

Česká radost v českých kinech (projekt organizovaný distribuční společností Verbascum Imago a MFDF Ji.hlava) startuje již 6. listopadu a letos do ní bylo vybráno pět celovečerních titulů. Ze soutěžních filmů to budou Pirátské sítě Davida Čálka, Jáma Jiřího Stejskala, K oblakům vzhlížíme Martina Duška a Lovu zdar! Jaroslava Kratochvíla. Kolekci poté doplní zahajovací film festivalu Adopce: konkurz na rodiče režisérky Alice Nellis. Projekt se nejprve představí v pražských kinech Lucerna a Atlas a poté vyrazí do desítek kin po celé republice. Nejčerstvější seznam projekcí najdete zde.

Česká pivní válka (Jan Látal) vstoupí do kin jako první.

Do distribuce se samostatně dostanou i další nové české dokumenty. Česká pivní válka Jana Látala vstoupí do kin už 30. listopadu. Od 27. listopadu bude v kinech k vidění snímek Je nám spolu dobře Saši Dlouhého a na Danielův svět Veroniky Liškové si budete muset počkat do 22. ledna příštího roku.

Dále do kin pronikne i film Jany Ševčíkové Opři žebřík o nebe. V rámci projektu Současný slovenský film putuje po republice slovensko-český zástupce v soutěži Mezi moři Felvidék – Horná zem Vladislavy Plančíkové. Mimo kina se už nějaký čas pohybuje film Gottland. Termíny jeho veřejných projekcí najdete zde.

A pokud chcete zůstat doma, nezapomeňte, že na webovém portálu dafilms.cz je ještě do úterý 28. 10. možné podívat se zdarma na filmy z programové sekce Továrna. California Company Town, Downeast, Poslední limuzína, Postel je rozbitá a Závod ke dnu jsou filmy, které zachycují například výrobu tří posledních luxusních limuzín kdysi slavné sovětské automobilky ZIL, umožňují podívat se do poslední americké sardinkárny a zamyslet se nad tím, jak v Čechách nakládáme s průmyslovým dědictvím.




f4.14DOK.REVUE
27. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková