Poznámka režiséra

Humorné poznatky z natáčení filmu Pahrbek český

Pahrbek český (Lucie Králová, 2009)

Vemte si, že si někdo jede spáchat sebevraždu na vrchol Sněžky. Film o současné české architektuře v extrémních podmínkách, nejen klimatických, ale i drsných vztahů v bývalých Sudetech, se nám trochu zvrtnul. Sněžka si jede po svym!

Hora státotvorná, spodními proudy propojená se zvláštní verzí národní hrdosti. Poláci svou půlku osadili kapličkou a obří meteorologickou stanicí ve tvaru UFO. Naši starou českou boudu sežrala dřevomorka. Strhla se bitva o novou podobu vrcholu.

Paní Skrbková, bývalá poštmistrová, se stala investorkou nové české poštovny na Sněžce. Má ráda startky, háčkované panenky a velké pravdy (Socani lezou na Říp a Sněžka je baštou ODS, pravicová). Taky je hluboce věřící katolička. Experimentální minimalistický dům architektů Rajniše a Hoffmana, který se umí svlékat a oblékat podle počasí, přijala možná právě proto, že na jeho věžičce bude růžová svatozář a uvnitř malé boží oko.

Jakoby to nestačilo, mizí ze Sněžky vzácní ptáci. Třeba kulík hnědej. Ti ptáci tady sídlili před válkou a je to druh, vo kterým se dá říct, že ho Krkonošáci vyjedli. Polská pěvuška podhorní bydlí v kamenech pod vrcholem, zatímco česká si staví hnízdo ze zbytků skelné vaty, která se odchlípla z polské boudy. Ročně milion lidí. Záchodky nedostačují. Kopec je prý zcela pročůrán.

Ve střižně se cokoli normálního vzpouzelo zařazení do filmu, zatímco to obskurní se organicky spojovalo v živlové panoptikum, zprávu o dnešní podobě fenoménu Sněžka. Nacházeli jsme nečekané paralely mezi paní S. a Krakonošem.

Když jsme se tomu konečně před pár týdny přestali bránit, ukázalo se, že film je hotov.




2.9DOK.REVUE
13. 04. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková