Poznámky ke Kapitálu

Sergej Michailovič Ejzenštejn

Sergej Michajlovič Ejzenštejn

12. X. [1927]

Rozhodnutí zfilmovat „Kapitál“

podle scénáře Karla Marxe

je pevné — je to jediné možné

formální východisko. (...)

 

4. IV. [1928]

(...) V souvislosti s „Kapitálem“

se musí zřídit oddělení pro

„původce podnětů“, tzn. oddělení

pro cílově orientované materiály.

Tak jako tento Blejmanův úryvek

uvádí cílené prvky pro patetiku

„Kapitálu“ (řekněme pro poslední

kapitolu — pro dialektickou

metodu v praxi třídního boje).

(...) Něco takového se vyskytuje

již ve spisech B. Gusmana:

„... Řeč filmu má tu zvláštnost, že

pro „sehrání“ nějaké skutečnosti,

která je podle své délky bezvýznamná,

potřebuje výrazně větší

počet tvůrčích prostředků, než

je tomu u ostatních druhů umění.

To, co je v literatuře možné

shrnout pomocí několika slov,

se na plátně líčí s pomocí celé

řady scén, někdy dokonce epizod,

které v rámci filmu zaberou

velký prostor. (...)“

(...) Protože když půjdeme dál,

přijdeme na to, že celý „Kapitál“

— kromě sledování vůní Egypta

(sic) — může být „vytvořen“

ve studiu. (...)

 

7. IV. [1928], 1.30 hod.

Je nutná jedna kapitola

pro materialistické pochopení

„duše“.




2.9DOK.REVUE
13. 04. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková