Poznámky ke Kapitálu

Sergej Michailovič Ejzenštejn

Sergej Michajlovič Ejzenštejn

12. X. [1927]

Rozhodnutí zfilmovat „Kapitál“

podle scénáře Karla Marxe

je pevné — je to jediné možné

formální východisko. (...)

 

4. IV. [1928]

(...) V souvislosti s „Kapitálem“

se musí zřídit oddělení pro

„původce podnětů“, tzn. oddělení

pro cílově orientované materiály.

Tak jako tento Blejmanův úryvek

uvádí cílené prvky pro patetiku

„Kapitálu“ (řekněme pro poslední

kapitolu — pro dialektickou

metodu v praxi třídního boje).

(...) Něco takového se vyskytuje

již ve spisech B. Gusmana:

„... Řeč filmu má tu zvláštnost, že

pro „sehrání“ nějaké skutečnosti,

která je podle své délky bezvýznamná,

potřebuje výrazně větší

počet tvůrčích prostředků, než

je tomu u ostatních druhů umění.

To, co je v literatuře možné

shrnout pomocí několika slov,

se na plátně líčí s pomocí celé

řady scén, někdy dokonce epizod,

které v rámci filmu zaberou

velký prostor. (...)“

(...) Protože když půjdeme dál,

přijdeme na to, že celý „Kapitál“

— kromě sledování vůní Egypta

(sic) — může být „vytvořen“

ve studiu. (...)

 

7. IV. [1928], 1.30 hod.

Je nutná jedna kapitola

pro materialistické pochopení

„duše“.




2.9DOK.REVUE
13. 04. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl