Vítězové a ještě další vítězové!

Ceny jsou rozdány. Vedle těch festivalových i řada nestatutárních.

Napětí vyvrcholilo a my vám samozřejmě přinášíme nejkomplexnější přehled ocenění nejen z festivalových sekcí. Snad je to dílem náhody, že přehled přinášíme v čísle věnovaném debutům, protože řada ocenění míří právě za autory prvních filmů. Gratulujeme samozřejmě všem!

Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2014 v sekci Opus Bonum putuje za debutující režisérkou Annou Rousillion a jejím filmem Já jsem lid (Je suis le peuple). Jediným porotcem soutěže byl srbský režisér Želmir Žilnik, který udělil ještě dvě zvláštní uznání filmům Dvacetník (20 Centavos) režiséra Tiaga Tambelliho a Honba za větrem (Persiguiendo al Dragón) režiséra Juana Camilo Olmos Ferise.

Já jsem lid

Cenu pro nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy 2014 v sekci Mezi moři získal rakousko-francouzský snímek Přicházíme jako přátelé (We come as friends) režiséra Huberta Saupera. V české distribuci byl před několika lety k vidění jeho film Darwinova noční můra (2004). V porotě letos zasedli francouzský filmový teoretik Raymnod Bellour, výtvarnice Kateřina Šedá, britský filmový kritik Nick Bradshaw, americká filmařka Deborah Stratman a španělský režisér Albert Serra.

U nás nejostřeji sledovanou Cenu pro nejlepší český dokumentární film 2014 v sekci Česká radost získal za film K oblakům vzhlížíme Martin Dušek, který si toto ocenění odnáší z Jihlavy už potřetí. Porota letos zasedala ve složení Bohdan Bláhovec, Tereza Czesany Dvořáková, Petr Hurška, Ivo Mathé, Martin Kolář. Zvláštní uznání udělila ještě filmu Několik Let režisérky Martiny Malinové.

Cenu pro nejlepší experimentální dokumentární film 2014 v sekci Fascinace získal film Napadený obvod (Hacked Circuit) americké filmařky Deborah Stratmen. Rodinnou porotu sekce letos tvořil rakouský filmařský pár Petr Tscherkassky a Eva Heller. Ti udělili ještě zvláštní uznání nejlepšímu českému experimentálnímu filmu Sexuální boj zboží režisérů Pavla Sterce a Viléma Nováka.

Napadený obvod

Letos poprvé udělovanou Cenu pro nejlepší debut 2014 v průřezové sekci První světla získal film Já jsem lid (Je suis le peuple) Anny Rousillion. V porotě se letos potkali dramaturgové zahraničních filmových festivalů Cecilia Barrionuevo, Ludmila Cviková, Mathieu Darra, Haruka Hama, Veton Nurkollari.

Cenu pro nejlepší krátký film 2014 v soutěži udělili porotci ze skupiny Rafani filmu Papoušek Babash (Babash) režisérského dua Lisa Truttmann a Behrouz Rae.

Cenu za přínos světové kinematografii 2014 na festivalu převzal Godfrey Reggio.

Cenu diváků 2014 získal film Danielův svět režisérky Veroniky Liškové.

Cenu Respektu pro nejlepší televizní a videoreportáž 2014 získal již podruhé Dalibor Bártek. Tentokrát za útvar Miliony za beztrestnost z pozadí methanolové kauzy.

V rámci filmového trhu East Silver, organizovaného Institutem dokumentárního filmu, udělily poroty ceny Silver Eye. V kategorii krátkých filmů zvítězil film Návštěva režiséra Mateje Bobrika. Zvláštní uznání putuje za kolektivním filmem 1973. Ve středometrážní kategorii pak zabodoval film Krev režisérky Alini Rudnitskaya a zvláštní uznání získal kolektivní film Euromajdan. Hrubý střih. Nejlepším celovečerním filmem na trhu byl zvolen film režiséra Alexandra Nanaua Toto a jeho sestry. Zvláštní uznání si odnesl český Gottland. Ten se také stal nejsledovanějším filmem jihlavské videotéky. Více informací k cenám Silver Eye najdete zde.

Cenu za nejlepší filmový plakát v sekci Festival Identity získal DOKUFEST v kosovském Prizrenu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková