Vítězové a ještě další vítězové!

Ceny jsou rozdány. Vedle těch festivalových i řada nestatutárních.

Napětí vyvrcholilo a my vám samozřejmě přinášíme nejkomplexnější přehled ocenění nejen z festivalových sekcí. Snad je to dílem náhody, že přehled přinášíme v čísle věnovaném debutům, protože řada ocenění míří právě za autory prvních filmů. Gratulujeme samozřejmě všem!

Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2014 v sekci Opus Bonum putuje za debutující režisérkou Annou Rousillion a jejím filmem Já jsem lid (Je suis le peuple). Jediným porotcem soutěže byl srbský režisér Želmir Žilnik, který udělil ještě dvě zvláštní uznání filmům Dvacetník (20 Centavos) režiséra Tiaga Tambelliho a Honba za větrem (Persiguiendo al Dragón) režiséra Juana Camilo Olmos Ferise.

Já jsem lid

Cenu pro nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy 2014 v sekci Mezi moři získal rakousko-francouzský snímek Přicházíme jako přátelé (We come as friends) režiséra Huberta Saupera. V české distribuci byl před několika lety k vidění jeho film Darwinova noční můra (2004). V porotě letos zasedli francouzský filmový teoretik Raymnod Bellour, výtvarnice Kateřina Šedá, britský filmový kritik Nick Bradshaw, americká filmařka Deborah Stratman a španělský režisér Albert Serra.

U nás nejostřeji sledovanou Cenu pro nejlepší český dokumentární film 2014 v sekci Česká radost získal za film K oblakům vzhlížíme Martin Dušek, který si toto ocenění odnáší z Jihlavy už potřetí. Porota letos zasedala ve složení Bohdan Bláhovec, Tereza Czesany Dvořáková, Petr Hurška, Ivo Mathé, Martin Kolář. Zvláštní uznání udělila ještě filmu Několik Let režisérky Martiny Malinové.

Cenu pro nejlepší experimentální dokumentární film 2014 v sekci Fascinace získal film Napadený obvod (Hacked Circuit) americké filmařky Deborah Stratmen. Rodinnou porotu sekce letos tvořil rakouský filmařský pár Petr Tscherkassky a Eva Heller. Ti udělili ještě zvláštní uznání nejlepšímu českému experimentálnímu filmu Sexuální boj zboží režisérů Pavla Sterce a Viléma Nováka.

Napadený obvod

Letos poprvé udělovanou Cenu pro nejlepší debut 2014 v průřezové sekci První světla získal film Já jsem lid (Je suis le peuple) Anny Rousillion. V porotě se letos potkali dramaturgové zahraničních filmových festivalů Cecilia Barrionuevo, Ludmila Cviková, Mathieu Darra, Haruka Hama, Veton Nurkollari.

Cenu pro nejlepší krátký film 2014 v soutěži udělili porotci ze skupiny Rafani filmu Papoušek Babash (Babash) režisérského dua Lisa Truttmann a Behrouz Rae.

Cenu za přínos světové kinematografii 2014 na festivalu převzal Godfrey Reggio.

Cenu diváků 2014 získal film Danielův svět režisérky Veroniky Liškové.

Cenu Respektu pro nejlepší televizní a videoreportáž 2014 získal již podruhé Dalibor Bártek. Tentokrát za útvar Miliony za beztrestnost z pozadí methanolové kauzy.

V rámci filmového trhu East Silver, organizovaného Institutem dokumentárního filmu, udělily poroty ceny Silver Eye. V kategorii krátkých filmů zvítězil film Návštěva režiséra Mateje Bobrika. Zvláštní uznání putuje za kolektivním filmem 1973. Ve středometrážní kategorii pak zabodoval film Krev režisérky Alini Rudnitskaya a zvláštní uznání získal kolektivní film Euromajdan. Hrubý střih. Nejlepším celovečerním filmem na trhu byl zvolen film režiséra Alexandra Nanaua Toto a jeho sestry. Zvláštní uznání si odnesl český Gottland. Ten se také stal nejsledovanějším filmem jihlavské videotéky. Více informací k cenám Silver Eye najdete zde.

Cenu za nejlepší filmový plakát v sekci Festival Identity získal DOKUFEST v kosovském Prizrenu.




f5.14DOK.REVUE
28. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková