Pozvánky Jihlava


Sicko

Program digitálních televizí

Panelová diskuse nahlédne do problematiky digitálních televizních kanálů z pohledu obsahových požadavků, změny podoby, kvality a možností televizního obsahu, s důrazem na film dokumentární, nároky na jeho produkční či jiné přizpůsobení budoucímu fungovaní digitálních televizí, zároveň ale i na výhody pro jeho uplatnění (otázka aktuální tvorby) a zpřístupnění (otázka archivní). Panelu se zúčastní zástupci všech šesti českých držitelů digitálních licencí a dále producenti, distributoři a režiséři dokumentárních filmů. V pátek 26. října 2007 v 18 hodin v Aule.

Možnosti dokumentárních cross-žánrů v televizi

Představení hraničních žánrů dokumentu jako docu soap či docu drama s evidentními dokumentárními kvalitami jak v původním záměru a volbě tématu, tak v stylistických prostředcích (přiznaná kamera, přítomnost kameramana, vyloučení umělých zásahů do příběhů). Tyto pořady se mnohde ve světě těší autorskému i diváckému zájmu jako společensky údernější alternativa studiových reality show. Na úvodní teoretickou přednášku Milana Krumla o těchto žánrech s ukázkami nejrůznějších zahraničních příkladů naváže seminář Radka Bajgara o stavbě pořadů a námětech vhodných pro takovéto televizní tvary. Zúčastnit se můžete v sobotu 27. října 2007 v 10 hodin v Aule.

Dokumentární film a média

Panelová diskuse s ukázkami by měla v dialogu mezi režiséry a producenty na jedné straně a filmovými novináři na straně druhé promyslet smysluplné i nefungující body profesního protínání těchto skupin. Proč se o dokumentu píše výrazně méně než o hrané části kinematografie? Mohou režiséři nebo producenti dělat přátelštější kroky, které novinářům cesty jejich filmům otevřou víc? Proč je reflexe téměř výhradně zaměřena na téma a styl filmu zůstává v pozadí? Mohou se novináři o dokumentární film zajímat ještě z jiných úhlů, než tomu většinou je? Sobota 27. října 2007 v 16 hodin v Aule.

Miloš Zeman – nekrolog politika a oslava Vysočiny

Filmové setkání režiséra Roberta Sedláčka s bývalým premiérem České republiky a důležitým představitelem sociální demokracie Milošem Zemanem. Robert Sedláček je kromě bezmála dvou desítek dokumentů režisérem hraného filmu Pravidla lži, který můžete vidět v českých kinech, nebo taky dokumentu o filozofovi Václavu Bělohradském Nikdo neposlouchá. Film Miloš Zeman… bude ve slavnostní světové premiéře promítnut v rámci Zahájení MFDF Jihlava 23. října v kině Dukla. Celý večer bude jako již tradičně v režii divadla Vosto5, které se pak v sobotu postará i o ceremoniál Zakončení.

Sicko

Nový film Michaela Moora s varovným podtitulem „Jestli chcete zůstat zdraví, nesmíte onemocnět“, bude promítnut v rámci Slavnostního zakončení jihlavského festivalu 27. října, na němž budou odevzdány festivalové ceny. Michael Moore, otevřený kritik americké vlády a domácí i zahraniční politiky, se tentokrát soustředil na americký zdravotnický systém. Kontroverzní filmař, jenž má po celém světě skalné příznivce i zaryté odpůrce, ukazuje případy lidí, kterým byla odmítnuta zdravotnická pomoc, a srovnává péči o nemocné v USA, v Kanadě a dalších státech. Film obsahuje i opravdu ostré scény – v jedné například režisér převezl skupinku záchranářů z 11. září 2001 na Kubu, kde se jim zdarma dostalo péče, která jim byla doma odepřena. Moorovy filmy se těší širokému zájmu diváků, jsou předmětem vyostřených sporů mezi kritiky a dostává se jim i mnohých ocenění: za film Bowling for Columbine získal autor Oskara a z Cannes si za Fahrenheit 9/11 odnesl Zlatou palmu. Po české předpremiéře na jihlavském festivalu film pod hlavičkou společnosti Palace Pictures vstupuje na plátna českých kin.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

2.19Kdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr Minařík
1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá
6.18Hrát si na utrpeníO tom, jak se ponořit do překrásných nových světůTereza Krobová
4.18Koho potkáte na 22. MFDF Ji.hlava?
4.18Náš orientO letošní Ji.hlavské sekci Československý orient píše Jaroslav Kratochvíl.Jaroslav Kratochvíl
4.18Peripetie virtuálních světůDramaturgyně Ji.hlavské VR Zone Andrea Slováková o nejnovějších trendech ve virtuální realitěAndrea Slováková
1.18Podoby filmové fascinaceKurátorka filmu a fotografie Národního muzea vypráví o třech ročnících Konference Fascinace, jež se koná při Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.Pavlína Vogelová
6.17Krátké filmy – dlouhé zážitky (aneb dokumenty Drahomíry Vihanové)Na začátku prosince 2017 nás opustila významná režisérka dokumentárních i hraných filmů Drahomíra Vihanová, připomeňte si její tvorbu nejen z 80. let v znovuvydném textu Moniky Kocandové.Monika Kocandová
F4.17Hranice smutku, šedi, zmaru. Dají se tyto limity překročit, ptají se Rychlíková s UhlovouLuboš Vedral
F4.17Film jako výtvarný objekt Dílna o filmech Stanislava Hory z let 1980–2016Martin Blažíček

starší články

2.7DOK.REVUE
08. 10. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková