Pozvánky Jihlava


Sicko

Program digitálních televizí

Panelová diskuse nahlédne do problematiky digitálních televizních kanálů z pohledu obsahových požadavků, změny podoby, kvality a možností televizního obsahu, s důrazem na film dokumentární, nároky na jeho produkční či jiné přizpůsobení budoucímu fungovaní digitálních televizí, zároveň ale i na výhody pro jeho uplatnění (otázka aktuální tvorby) a zpřístupnění (otázka archivní). Panelu se zúčastní zástupci všech šesti českých držitelů digitálních licencí a dále producenti, distributoři a režiséři dokumentárních filmů. V pátek 26. října 2007 v 18 hodin v Aule.

Možnosti dokumentárních cross-žánrů v televizi

Představení hraničních žánrů dokumentu jako docu soap či docu drama s evidentními dokumentárními kvalitami jak v původním záměru a volbě tématu, tak v stylistických prostředcích (přiznaná kamera, přítomnost kameramana, vyloučení umělých zásahů do příběhů). Tyto pořady se mnohde ve světě těší autorskému i diváckému zájmu jako společensky údernější alternativa studiových reality show. Na úvodní teoretickou přednášku Milana Krumla o těchto žánrech s ukázkami nejrůznějších zahraničních příkladů naváže seminář Radka Bajgara o stavbě pořadů a námětech vhodných pro takovéto televizní tvary. Zúčastnit se můžete v sobotu 27. října 2007 v 10 hodin v Aule.

Dokumentární film a média

Panelová diskuse s ukázkami by měla v dialogu mezi režiséry a producenty na jedné straně a filmovými novináři na straně druhé promyslet smysluplné i nefungující body profesního protínání těchto skupin. Proč se o dokumentu píše výrazně méně než o hrané části kinematografie? Mohou režiséři nebo producenti dělat přátelštější kroky, které novinářům cesty jejich filmům otevřou víc? Proč je reflexe téměř výhradně zaměřena na téma a styl filmu zůstává v pozadí? Mohou se novináři o dokumentární film zajímat ještě z jiných úhlů, než tomu většinou je? Sobota 27. října 2007 v 16 hodin v Aule.

Miloš Zeman – nekrolog politika a oslava Vysočiny

Filmové setkání režiséra Roberta Sedláčka s bývalým premiérem České republiky a důležitým představitelem sociální demokracie Milošem Zemanem. Robert Sedláček je kromě bezmála dvou desítek dokumentů režisérem hraného filmu Pravidla lži, který můžete vidět v českých kinech, nebo taky dokumentu o filozofovi Václavu Bělohradském Nikdo neposlouchá. Film Miloš Zeman… bude ve slavnostní světové premiéře promítnut v rámci Zahájení MFDF Jihlava 23. října v kině Dukla. Celý večer bude jako již tradičně v režii divadla Vosto5, které se pak v sobotu postará i o ceremoniál Zakončení.

Sicko

Nový film Michaela Moora s varovným podtitulem „Jestli chcete zůstat zdraví, nesmíte onemocnět“, bude promítnut v rámci Slavnostního zakončení jihlavského festivalu 27. října, na němž budou odevzdány festivalové ceny. Michael Moore, otevřený kritik americké vlády a domácí i zahraniční politiky, se tentokrát soustředil na americký zdravotnický systém. Kontroverzní filmař, jenž má po celém světě skalné příznivce i zaryté odpůrce, ukazuje případy lidí, kterým byla odmítnuta zdravotnická pomoc, a srovnává péči o nemocné v USA, v Kanadě a dalších státech. Film obsahuje i opravdu ostré scény – v jedné například režisér převezl skupinku záchranářů z 11. září 2001 na Kubu, kde se jim zdarma dostalo péče, která jim byla doma odepřena. Moorovy filmy se těší širokému zájmu diváků, jsou předmětem vyostřených sporů mezi kritiky a dostává se jim i mnohých ocenění: za film Bowling for Columbine získal autor Oskara a z Cannes si za Fahrenheit 9/11 odnesl Zlatou palmu. Po české předpremiéře na jihlavském festivalu film pod hlavičkou společnosti Palace Pictures vstupuje na plátna českých kin.





výpis dalších článků rubriky:  Téma

1.19Tradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta Černá
6.18Hrát si na utrpeníO tom, jak se ponořit do překrásných nových světůTereza Krobová
4.18Koho potkáte na 22. MFDF Ji.hlava?
4.18Náš orientO letošní Ji.hlavské sekci Československý orient píše Jaroslav Kratochvíl.Jaroslav Kratochvíl
4.18Peripetie virtuálních světůDramaturgyně Ji.hlavské VR Zone Andrea Slováková o nejnovějších trendech ve virtuální realitěAndrea Slováková
1.18Podoby filmové fascinaceKurátorka filmu a fotografie Národního muzea vypráví o třech ročnících Konference Fascinace, jež se koná při Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.Pavlína Vogelová
6.17Krátké filmy – dlouhé zážitky (aneb dokumenty Drahomíry Vihanové)Na začátku prosince 2017 nás opustila významná režisérka dokumentárních i hraných filmů Drahomíra Vihanová, připomeňte si její tvorbu nejen z 80. let v znovuvydném textu Moniky Kocandové.Monika Kocandová
F4.17Hranice smutku, šedi, zmaru. Dají se tyto limity překročit, ptají se Rychlíková s UhlovouLuboš Vedral
F4.17Film jako výtvarný objekt Dílna o filmech Stanislava Hory z let 1980–2016Martin Blažíček
F2.17Průhledná bytost: Marcel Ophuls Dramaturg retrospektivy významného německého dokumentaristy Marcela Ophulse komentuje jeho tvorbu zařazenou do této festivalové sekce. Petr Šafařík

starší články

2.7DOK.REVUE
08. 10. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková