Práca naša každodenná

Rozhovor s Elke Groenovou, rakouskou režisérkou snímku Pláž Bojo

Režisérka krátkometrážneho snímku Pláž Bojo, ktorý ji.hlavský festival uvádza v sekcii Medzi morami, sa po projekcii divákom otvorila a poskytla informácie ohľadom samotného vzniku snímku. Odpovede rakúskej režisérky Elke Groen môžu obohatiť váš zážitok z filmu, preto vám výber z nich sprostredkovane prinášame aj v písomnej forme.

Ako vo vás vôbec skrsol nápad zachytiť každodennú prácu rybárov na ghanskom pobreží?
Ja som pôvodne v tejto oblasti natáčala úplne iný dokument, ktorý mal zachycovať chudobu miestnych ľudí. Počas natáčania som však mala jeden deň voľno, tak som sa prechádzala po pláži a všimla som si protagonistov Pláže Bojo pri ich práci. Snažila som sa pochopiť, čo vlastne robia a veľmi ma to zaujalo. Natáčala som si ich teda najskôr na telefón, pričom som sa rozhodla, že na druhý deň už prídem s kamerou a natočím o nich film.

Snažila ste sa s vašimi protagonistami zblížiť, alebo ste ich od začiatku chcela pozorovať len z diaľky?
Bolo pre mňa dôležité udržať si od ich určitý diskrétny odstup. Natočila som s nimi pôvodne asi desaťminútové rozhovory, do filmu sa však napokon nehodili, nefungovali by v ňom. Film som natáčala ako určitý dar pre nich, za ich namáhavú prácu. Po natáčaní som im ho ukázala na počítači a páčil sa im.

Ako uvádzate v samotnom filme, natáčala ste štyri hodiny, za ktoré rybári nachytali tri misky rýb. Je to pre nich dostatočne dobrý výsledok?
Je to samozrejme ťažká práca a spôsob, akým ju robia je veľmi zastaralý. Sú však zvyknutí takto pracovať, snažila som sa teda ponúknuť realistický pohľad na ich prácu. Je to samozrejme veľmi skromný výsledok, toto povolanie sa však dedí s otca na syna a zmeny v metóde chytania nie sú predstaviteľné. Z rozhovorov som sa dozvedela, že títo muži majú množstvo snov. Jeden chce byť mechanikom, druhý boxerom.  Chýbajú im však financie a vzdelanie na to, aby mohli za svojimi snami vykročiť. Jeden producent na filmovom festivale mi po projekcii filmu ukázal fotografiu zo Srí Lanky a povedal, že má z tadiaľ podobnú skúsenosť. Taktiež tam muži pracovali veľmi neefektívnym spôsobom, robili však, čo bolo v ich silách. 

 Vaši protagonisti si pri práci pospevujú, titulky s prekladom však chýbajú. Snažila ste sa zistiť, aký je význam ich slov?
Snažila, pýtala som sa a zistenie ma prekvapilo. Oni v skutočnosti nespievali, ale povzbudzovali sa. Hovorili niečo ako „pridaj“ alebo „do toho“. Možno to teda považovať za takú pracovnú pieseň, snahu vyburcovať sa k lepším výkonom.





výpis dalších článků rubriky:  Rozhovor

5.18Náš pohled na svět je odrazem místa, ze kterého pocházímeRozhovor s Mykaelou Plotkin, režisérkou filmu Očima cizince, jenž se ucházel o titul nejlepší debut na 22. MFDF Ji.hlava v sekci Mezi moři
5.18Umění musí být reakcí na nedostatek svobodyRozhovor s režisérem nejlepšího debutu na MFDF Ji.hlava Joaquínem MaitemTomáš Poštulka
5.18Pravda je největší lež, kterou si lidé vymysleliRozhovor s rumunským držitelem Stříbrného medvěda z Berlinale Radu JudemTomáš Poštulka
F5.18Skutečnost je vlastně takové velké nicRozhovor s Alešem Sukem o jeho novém filmu Konec světla, který je uveden ve světové premiéře v soutěži Česká radost na 22. MFDF Ji.hlavaMatěj Pořízek
F5.18Western, rodina a komunismusRozhovor s francouzským režisérem Laurentem Kriefem o jeho novém filmu Western, rodina a komunismusMatěj Pořízek
F5.18Chtěla jsem v Maďarsku udělat revoluciRozhovor s Kateřinou Turečkovou, režisérkou filmu Iluze, který bude mít světovou premiéru na 22. MFDF Ji.hlava.Eliška Charvátová
F5.18Volby jsou především soutěž o pozornostRozhovor s Petrem Salabou o filmu Attention Economy: 39 minut po zvolení prezidentaTomáš Poštulka
F4.18Nemocné FilipínyRozhovor s filipínským režisérem Lyricem Dela Cruzem o jeho filmu Zprávy z neznámých nemocí, jenž má svoji evropskou premiéru na 22. MFDF Ji.hlava v soutěži Opus Bonum.Tereza Šplíchalová
F4.18Mít je doma na poličce nestačíRozhovor s Jakubem Červenkou, režisérem filmu Hovory s TGM, který se uchází o titul nejlepší český i světový dokumentární film v soutěžích Česká radost i Opus BonumMartin Svoboda
F4.18Načrtnout svou vlastní představu skutečnostiRozhovor s íránskou režisérkou Sanaz Azariovou o jejím filmu Vypusťte figuranty, který uvede 22. MFDF Ji.hlava v mezinárodní premiéře v soutěži Opus Bonum.Eliška Charvátová

starší články