Pražská část Živého kina na ubytovnách

Reportáž o projekci Českého žurnálu v Živém kině

Diskuze po projekci v předsíni u režiséra Tomáše Kratochvíla

„Zažijte kino jinak!" hlásali organizátoři projektu Živé kino, který letos už po dvanácté předcházel Mezinárodnímu festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Opět měl dvě části, pražskou a jihlavskou, s rozdílnými přístupy. V Praze diváci diskutovali s režiséry o právě vznikajících filmech, jež často byly ve fázi těsně před dokončením posledního závěrečného titulku, v Jihlavě se zase mohli vrátit na místa, kde kdysi stála či fungovala kina – na most za benzinkou, do parku za kinem Dukla, jež slavilo sté výročí, nebo třeba na zahrádku Smíchovské restaurace. A kde se promítalo v Praze?

Těžko říct. Většinou se diváci sešli v režisérově obýváku či předsíni, aby si dokončovaný film nechali promítnout na zeď, proto zůstala místa projekcí utajená do poslední chvíle. A všechno začalo ranní SMSkou. Hned po snídani, kolem deváté hodiny, stačilo poslat SMS na uvedené číslo se svým jménem a počtem rezervovaných míst, trojicím však pražské Živé kino nepřálo, z jednoho telefonního čísla bylo možné zarezervovat pouze místa dvě. Byla-li ještě volná kapacita, takřka ihned jste obdrželi zprávu s přesnými souřadnicemi místa projekce.

V jeden srpnový večer jsem se tak vydala směrem k bytu režiséra Tomáše Kratochvíla na Praze 7. Chystala se projekce nového dílu televizního cyklu Český žurnál, tentokrát o ubytovnách na severovýchodě Moravy, alespoň to tak ve filmu vypadalo. Sešlo se nás asi osm, což byla zřejmě plná kapacita, jen těžko by se ke Kratochvílovi do předsíně vešel další člověk. Projekce však neměla tak klidnou atmosféru, jak by se na první pohled mohlo zdát, ještě než jste se stihli usadit na pohodlném gaučíku nebo pro méně náročné na některém z polštářků na zemi, už jste si mohli vybrat, zda si k filmu dáte červené nebo bílé víno. Samozřejmostí byl i podomácku udělaný mikrovlnkový popcorn.

Když už jsme se všichni pohodlně usadili, ujala se slova drobná Ivana Mariposa Čonková. „Dáme vám každému papír a tužku a pod plátnem bude můj telefon s time-codem. Budeme moc rádi, když si zaznamenáte místa, která vás znepokojila, která nebyla dostatečně srozumitelná, nefungovala, nebo naopak fungovala,“ řekla a jala se rozdávat psací potřeby. Pro Kratochvíla i Čonkovou, romskou aktivistku a jednu z hlavních postav filmu (jak se později ukázalo), to totiž bylo poprvé, kdy vyšli se svým filmem „na veřejnost“. Vyzbrojení ostrými hroty tužek, vínem a popcornem jsme byli připraveni k ostré kritice nehotového filmu.

Po více než hodině tvrdé divácké práce a utváření si vlastního názoru pomocí skládání si výpovědí jednotlivých protagonistů o podmínkách bydlení na ubytovnách a (ne)možnostech změny, přišla tolik očekávaná diskuze. První impulz dal sám režisér: „Ukázali jsme vám film se scénou, kterou plánujeme vystřihnout nebo přetočit. Našli jste ji?“ Někdo ano, někdo ne. Ono se o nehotových filmech nediskutuje zrovna jednoduše. Jak asi jemně říct, kde film nefungoval a jak jste se jako diváci v danou chvíli cítili? Že jste byli zmatení či ztracení? Bylo velmi skličující sledovat šestičlennou rodinu na jedné sedačce v malém bytě a při mírném otočení objektivu kamery zjistit, že nejde o obývák, nýbrž že rodina sice sedí na gauči, ale ten slouží i jako prostor pro společné obědy a odkladač ručníků, jelikož hned za ním je sprchový kout v bezprostřední blízkosti kuchyňského sporáku.

Pochválit výsledek je docela jednoduché, ale pro jeho tvůrce naprosto nepřínosné a z divácké strany trochu alibistické. V předsíni u Kratochvílů se ale sešli vnímaví a konstruktivní kritiky schopní lidé. „Poslal vás Honza Gogola, že?“ ptal se Kratochvíl jednoho z nás, když zazněla kritika struktury a geografického ukotvení celého příběhu. Tomáš i Ivana před sebou mají ještě dlouhou cestu, v září se totiž vydávají ještě dotočit – pro film poněkud klíčový – epilog.

Je tak dosti možné, že po projekci v Živém kině a diskuzích uvidíme na 19. MFDF Ji.hlava zcela jiné podání nejen Českého žurnálu o ubytovnách, ale podobně (de)konstruktivní mohly být i diskuze u jiných dokumentaristů ve střižně. Kristýna Bartošová po „obývákové“ projekci svého dokumentu Nebezpečný svět Rajka Dolečka dostala pozitivní diváckou odezvu právě včas. „Živé kino přišlo zrovna ve chvíli, kdy jsem už trochu přestávala věřit, že náš film bude někdy vůbec fungovat. Je důležité někdy slyšet, že jdete správným směrem a že to celé má nějaký smysl,“ řekla předposlední srpnovou neděli.

Zda a jak bylo přínosné i rozjímání nad poetickým filmem Na vodě Martina Ryšavého, meditativními Tlačítky bdělosti Jana Šípka či snímkem Pára nad řekou Roberta Kirchhoffa a Filipa Remundy se ukáže ve dnech 26. října až 1. listopadu na 19. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková

starší články

3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková