Price

Báseň Andrey Slovákové

Foto z filmu Andrey Slovákové Rekonstrukce průmyslu (2015)

Price

Plavidlo přeplněné rybami,
na hřbetu hemžícího se kopce stojí rybář,
není mu víc než čtrnáct let,
na břehu rychle překládá
ryby do uřezaných bandasek,
pak si sedne na oblý kámen a jednu
po druhé důsledně kuchá,
vůbec se u toho nepotí, jen občas
otře pootevřenou gambu
a utře nůž do tepláků,
pak vezme svazek vyprázdněných těl
        do obou rukou,
vyjde na molo a vykřikuje: good price,
good fish, good price.

Pozorování uzemňuje,
pojí k vnějšku, k samospádu
bilionu bleskových rozhodnutí
a důsledků pozůstalých
po melancholii pohyblivých vzorů
vyplavených atrakcemi
dnešního smutnění po tobě.


Báseň je ze sbírky Vně, kterou vydalo nakladatelství Větrné mlýny v roce 2018. Dokumentaristka a kurátorka Andrea Slováková natočila například portrét českého matematika Petra Vopěnku, esej o dohlížecích mechanismech Nadohled (2011), konceptuální metrický film Rekonstrukce průmyslu (2015) a právě dokončuje experimentální film 500 plošin. Je autorkou knihy Co je nového ve filmové vědě (2017).




2.19DOK.REVUE
24. 06. 2019


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková