Proč továrna?


Nad Ji.hlavou letos ční komín bez kouře. Továrny se ve 21. století vyprazdňují, tovární symbolika je však o to sytější. Do husté sítě asociací, k nimž vedly a vedou továrny filmaře a filmařky, začněte dnes pronikat v jihlavských kinosálech. Prozkoumejte sekci Do historie: Továrna, kterou dramaturgicky připravila Lucie Česálková – autorka eseje „Ano, to fabriče milovalo dětinsky svou fabriku,“ jež první festivalové číslo dok.revue otevírá. Zhlédněte také filmy zařazené do tovární části Fascinací; dočíst se o nich můžete v poznámkách Štěpánky Ištvánkové. Z továrního kouře první festivalové dok.revue také vystupují kontury dvou zbrusu nových rubrik – ankety a duelu. Ankety se zúčastnilo několik autorů v Ji.hlavě uváděných experimentálních snímků. V duelu pak své vize zkřížili Saša Uhlová a Petr Fischer. A kromě všeho toho skrznaskrz továrního najdete v dok.revue během festivalu také rozhovory s režiséry a režisérkami filmů uváděných v letošní České radosti. V tomto čísle o svých filmech mluví Miroslav Janek, David Čálek a Jakub Wagner.




f1.14DOK.REVUE
23. 10. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková