Prozatímní báseň mé současnosti (Temporary Poem Of My Time)


Hebrejsky a arabsky píše se od východu k západu,

latinkou se píše od západu k východu.

Jazyky jsou jako kočky:

Nesmíte je hladit proti srsti.

Mraky přichází od moře, horký vítr vane z pouště

Stromy se ohýbají ve větru

A kameny létají ze všech čtyř světových stran

Do všech čtyř stran. Házejí kamením

Házejí touto zemí, jedni na ty druhé

Ta zem však vždy padne zpět k zemi

Házejí zemí, chtějí se jí zbavit.

Je to kamení, je to prsť, ale nemůžeš se toho zbavit

Házejí kamením, házejí po mně kamením

Roku 1936, 1938, 1948, 1988

Semité házejí po Semitech a antisemité po antisemitech

Lidé zlí házejí a házejí spravedliví

Hříšníci házejí a házejí pokušitelé

Geologové házejí a házejí teologové

Archeologové házejí a házejí arcilumpové

Ledviny hází kameny a žlučníky hází

Kameny náhrobní, kameny v náramcích a kamenná srdce

Kameny ve tvaru křičících úst

A kameny, které ti padnou na nos

jako brýle

Minulost hází kameny po budoucnosti

a všechny padnou na přítomnost

Kameny ronící slzy a řehotavý štěrk

I Bůh házel v Bibli kamením 

I Urim a Tumim byly hozeny

a zaklínily se do náprsníku spravedlnosti

A Herodes hodil kamenem a vznikl tak Chrám.


Ach, poezie zkamenělého smutku 

Ach, verše tesané do skály 

Ach, báseň vymrštěného kamene.

Je v této zemi kámen, jímž nikdo nikdy nehodil?

A nebylo jím stavěno a nebyl nadzdvihnut

A nebyl obnažen a nebyl objeven

A nebyl vykřičen se zdi a nebyl odhozen stavitelem

A nebyl jím zakryt rov a neležel pod těly milenců

A nebyl vložen do základů?


Prosím, už žádné házení kamením

Vždyť přesouváte zemi

Svatou celičkou zemi

Přesouváte ji do moře

A moře ji nechce

Moře říká, do mne ne.


Házejte, prosím, jen kaménky

Házejte zkamenělými šneky, házejte štěrkem

Spravedlností či nespravedlností z kamenolomu v Migdal Tsedeku

Házejte drolivým kamením, házejte rodnou hroudou

Házejte pískovcem, házejte jílem

Házejte pískem z pobřeží

Házejte prachem pouště, házejte rzí

Házejte hlínou, házejte větrem

Házejte vzduchem, házejte ničím

Dokud vaše ruce nebudou mít dost

A válka nebude mít dost

A dokonce mír toho nebude mít dost a nastane.



Báseň Jehudy Amichaie, jež byla přednesena před dvaceti lety, v době podepsání první mírové dohody mezi Izraelem a Palestinou, je symbolicky použita ve filmu izraelského tvůrce Guliho Silbersteina Systémová chyba (2013; MFDF Jihlava, Fascinace).
 

Přeložila Zuzana Turková 




f1.13DOK.REVUE
23. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková