Průvodce pro zmatené

24 filmařských a životních zásad Wernera Herzoga

Z filmu Grizzly man (Werner Herzog, 2005)
  1. Vždy se chápej iniciativy.
  2. Není nic špatného na tom, strávit noc ve vězení, pokud ti to vynese záběr, který potřebuješ.
  3. Vypusť všechny své psy, jeden se třeba vrátí s kořistí.
  4. Nikdy si nehov ve svých problémech, zoufalství musí zůstat soukromé a krátké.
  5. Nauč se žít se svými chybami.
  6. Rozšiřuj si přehled o hudbě a literatuře, jak té staré, tak moderní, a prohlubuj své porozumění oběma.
  7. Kotouč nevyvolaného celuloidu, co zrovna držíš v ruce, může být dost dobře posledním na světě, tak s ním udělej něco ohromujícího.
  8. Nedokončení filmu nelze nijak omluvit.
  9. Vždy měj při sobě pákové kleště.
  10. Stav se na odpor zbabělosti institucí.
  11. Žádej o odpuštění, nikoli o dovolení.
  12. Vezmi osud do svých vlastních rukou.
  13. Nauč se číst vnitřní podstatu krajiny.
  14. Zažehni ve svém nitru plamen a objevuj neznámá území.    
  15. Kráčej přímo, nikdy nekličkuj.
  16. Vytáčej se a uhýbej, ale vždy splň úkol.
  17. Neboj se odmítnutí.
  18. Vytvoř si svůj vlastní hlas.
  19. První den je bodem, zpoza nějž již není návratu.
  20. Propadnutí u zkoušky z teorie filmu je vyznamenáním.
  21. Náhoda je životodárnou půdou filmu. 
  22. Nejlepší jsou guerillové taktiky.
  23. Je-li to zapotřebí, msti se.
  24. Zvykni si, že máš medvěda za zády.

Na zadní stránce knihy Werner Herzog – průvodce pro zmatené se objevilo 24 imperativů, které německý „senzibilní“ režisér fikčních i dokumentárních filmů adresuje filmařům. Některé z nich však mohou být inspirací i v běžném životě, jako třeba číslo 4 nebo 15. Werner Herzog (1942) je ikonou tzv. nového německého filmu. V 70. letech se proslavil svými vizuálními spektákly, kterými často oslavoval setkání lidí s čistou fyzikálností světa. Ve filmu Krajina temnoty a ticha (1971) tak hluší či slepí lidé navštěvují kaktusovou farmu nebo poprvé v životě letí letadlem. Do filmové historie se však nesmazatelně zapsal v roce 1979 přepracováním slavného Murnuaova němého filmu Upír Nosferatu (1922). V roce 2015 uvede svůj zatím poslední film Queen of the Desert o životě britské spisovatelky Gertrudy Bellové, která zmapovala Irák a Jordánsko.




2.15DOK.REVUE
29. 06. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková