Průvodce pro zmatené

24 filmařských a životních zásad Wernera Herzoga

Z filmu Grizzly man (Werner Herzog, 2005)
  1. Vždy se chápej iniciativy.
  2. Není nic špatného na tom, strávit noc ve vězení, pokud ti to vynese záběr, který potřebuješ.
  3. Vypusť všechny své psy, jeden se třeba vrátí s kořistí.
  4. Nikdy si nehov ve svých problémech, zoufalství musí zůstat soukromé a krátké.
  5. Nauč se žít se svými chybami.
  6. Rozšiřuj si přehled o hudbě a literatuře, jak té staré, tak moderní, a prohlubuj své porozumění oběma.
  7. Kotouč nevyvolaného celuloidu, co zrovna držíš v ruce, může být dost dobře posledním na světě, tak s ním udělej něco ohromujícího.
  8. Nedokončení filmu nelze nijak omluvit.
  9. Vždy měj při sobě pákové kleště.
  10. Stav se na odpor zbabělosti institucí.
  11. Žádej o odpuštění, nikoli o dovolení.
  12. Vezmi osud do svých vlastních rukou.
  13. Nauč se číst vnitřní podstatu krajiny.
  14. Zažehni ve svém nitru plamen a objevuj neznámá území.    
  15. Kráčej přímo, nikdy nekličkuj.
  16. Vytáčej se a uhýbej, ale vždy splň úkol.
  17. Neboj se odmítnutí.
  18. Vytvoř si svůj vlastní hlas.
  19. První den je bodem, zpoza nějž již není návratu.
  20. Propadnutí u zkoušky z teorie filmu je vyznamenáním.
  21. Náhoda je životodárnou půdou filmu. 
  22. Nejlepší jsou guerillové taktiky.
  23. Je-li to zapotřebí, msti se.
  24. Zvykni si, že máš medvěda za zády.

Na zadní stránce knihy Werner Herzog – průvodce pro zmatené se objevilo 24 imperativů, které německý „senzibilní“ režisér fikčních i dokumentárních filmů adresuje filmařům. Některé z nich však mohou být inspirací i v běžném životě, jako třeba číslo 4 nebo 15. Werner Herzog (1942) je ikonou tzv. nového německého filmu. V 70. letech se proslavil svými vizuálními spektákly, kterými často oslavoval setkání lidí s čistou fyzikálností světa. Ve filmu Krajina temnoty a ticha (1971) tak hluší či slepí lidé navštěvují kaktusovou farmu nebo poprvé v životě letí letadlem. Do filmové historie se však nesmazatelně zapsal v roce 1979 přepracováním slavného Murnuaova němého filmu Upír Nosferatu (1922). V roce 2015 uvede svůj zatím poslední film Queen of the Desert o životě britské spisovatelky Gertrudy Bellové, která zmapovala Irák a Jordánsko.




2.15DOK.REVUE
29. 06. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková