Výroční anketa 2012 / R-Ř

Tereza Reichová - Theodora Remundová - Alice Růžičková - Apolena Rychlíková

Ilustrace: Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Tereza Reichová

1) Velikým překvapením pro mne byl nový český dokument, pod kterým není podepsaný žádný režisér, ale Antifašistická akce. Jeho jméno je 161>88. Tedy ač jde o šifru, kterou pochopí hlavně insideři (číselný přepočet písmen z abecedy je "AFA je více než HH"), samotný film je naopak velice otevřený neinformovanému divákovi. Dokument o dvaceti letech antifašismu a aktivismu u nás je převážně strašidelnou ukázkou proměny naší společnosti. Chcete-li film vidět, Antifašistická akce slíbila, že bude od nového roku ke stažení na jejich webu.

2) Asi nejzásadnější byly dvě knihy od jedné autorky. Doba jedová a úplně nové Varovné signály očkování od profesorky Strunecké mi pomohly dovysvětlit témata, o kterých v Čechách stále chybí veřejná diskuze.

Theodora Remundová

1) Já teď trávím celý podzim téměř nonstop ve střižně, takže mám za sebou na divácké zážitky velmi chudý podzim a v hlavě poněkud vymazaný mozek, ale zaujal mě ve své pověsti film Láska v hrobě od Davida Vondráčka – na ten se teprve do kina chystám.

2) Koupila jsem si knížku Společenský agent Jiří Mucha od Charlese Laurence. Líbil se mi  autorův ne zcela bezbolestný osobní vklad a také oživení vzpomínky na dům na Hradčanském náměstí, ve kterém Jiří Mucha s rodinou bydlel a kolem kterého od dětství chodím, a vždy jsem vnímala jeho přitažlivou fasádu.

Alice Růžičková

1) Michelangelo Antonioni - Šaty ze sedmi rákosů (1949). Na letošním MFF v Karlových Varech mě v rámci sekce Pocta MA kromě dalších dokumentů zaujal desetiminutový postup práce při výrobě šatů z rákosí. Není to žádný komplikovaný esej o podstatě bytí, ale svižně a vtipně natočená miniatura z prostředí italského textilního průmyslu. Dobrému filmaři stačí zdánlivě málo, najde zajímavost v každodennosti a zachytí ji. Drobnokresba přesně vykresluje život v určitém časoprostoru, který jinak v reálu často zmizí beze zbytku.

2) Martin Ryšavý - Vrač (2010). Knížka mě vrátila do studentských dob, kdy jsme jezdili do SSSR na tzv. obměn - tehdy nás deset studentů z přírodovědecké fakulty jezdilo bádat do jinak nedostupných exotických ekosystémů pouští, tundry, stepí či vysokých hor a za to deset sovětských studentů mohlo navštívit tehdejší Československo, užít si také jinak nedostupný luxus a nakoupit si koberce, lustry, porcelán a sklo. Skvělé vypravěčovo líčení nekonečných historek mi znovu připomnělo, jak moc se některé věci v postsovětské éře vůbec nezměnily.

Apolena Rychlíková

Odpovím skrz to, co ve mne letos vzbudilo největší údiv anebo fascinaci a zaměstnalo mi mozek, ať už z jakéhokoliv důvodu.

1) Bizarní (česko) slovenské reality show Mama ožeň ma a Extrémné rodiny, které posunují hranice tohoto žánru až k absurdnímu a dosud nevídanému a znovu nastolují otázku toho, co všechno může být televizní zábava. O etice nemůže být ani řeč. Zato (proto?) fascinující podívaná to je každopádně. Dokonce jsem chvíli přemýšlela, že o tom napíšu i bakalářku, tak neskutečné to pro mě bylo.

2) Věcné záměry zákona o vysokých školách z dílny bývalého ministra školství Josefa Dobeše. Zfušované, odfláknuté dokumenty, které měly ovlivnit budoucnost statisíců vysokoškoláků, to byla prostě i na poměry této vlády opravdu dosud nevídaná hrůza.

Úvodník>>A-G>>H-J>>K-L>>M-Q>>R-Ř>>S-Ž




2.12DOK.REVUE
21. 12. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková