Výroční anketa 2012 / R-Ř

Tereza Reichová - Theodora Remundová - Alice Růžičková - Apolena Rychlíková

Ilustrace: Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Tereza Reichová

1) Velikým překvapením pro mne byl nový český dokument, pod kterým není podepsaný žádný režisér, ale Antifašistická akce. Jeho jméno je 161>88. Tedy ač jde o šifru, kterou pochopí hlavně insideři (číselný přepočet písmen z abecedy je "AFA je více než HH"), samotný film je naopak velice otevřený neinformovanému divákovi. Dokument o dvaceti letech antifašismu a aktivismu u nás je převážně strašidelnou ukázkou proměny naší společnosti. Chcete-li film vidět, Antifašistická akce slíbila, že bude od nového roku ke stažení na jejich webu.

2) Asi nejzásadnější byly dvě knihy od jedné autorky. Doba jedová a úplně nové Varovné signály očkování od profesorky Strunecké mi pomohly dovysvětlit témata, o kterých v Čechách stále chybí veřejná diskuze.

Theodora Remundová

1) Já teď trávím celý podzim téměř nonstop ve střižně, takže mám za sebou na divácké zážitky velmi chudý podzim a v hlavě poněkud vymazaný mozek, ale zaujal mě ve své pověsti film Láska v hrobě od Davida Vondráčka – na ten se teprve do kina chystám.

2) Koupila jsem si knížku Společenský agent Jiří Mucha od Charlese Laurence. Líbil se mi  autorův ne zcela bezbolestný osobní vklad a také oživení vzpomínky na dům na Hradčanském náměstí, ve kterém Jiří Mucha s rodinou bydlel a kolem kterého od dětství chodím, a vždy jsem vnímala jeho přitažlivou fasádu.

Alice Růžičková

1) Michelangelo Antonioni - Šaty ze sedmi rákosů (1949). Na letošním MFF v Karlových Varech mě v rámci sekce Pocta MA kromě dalších dokumentů zaujal desetiminutový postup práce při výrobě šatů z rákosí. Není to žádný komplikovaný esej o podstatě bytí, ale svižně a vtipně natočená miniatura z prostředí italského textilního průmyslu. Dobrému filmaři stačí zdánlivě málo, najde zajímavost v každodennosti a zachytí ji. Drobnokresba přesně vykresluje život v určitém časoprostoru, který jinak v reálu často zmizí beze zbytku.

2) Martin Ryšavý - Vrač (2010). Knížka mě vrátila do studentských dob, kdy jsme jezdili do SSSR na tzv. obměn - tehdy nás deset studentů z přírodovědecké fakulty jezdilo bádat do jinak nedostupných exotických ekosystémů pouští, tundry, stepí či vysokých hor a za to deset sovětských studentů mohlo navštívit tehdejší Československo, užít si také jinak nedostupný luxus a nakoupit si koberce, lustry, porcelán a sklo. Skvělé vypravěčovo líčení nekonečných historek mi znovu připomnělo, jak moc se některé věci v postsovětské éře vůbec nezměnily.

Apolena Rychlíková

Odpovím skrz to, co ve mne letos vzbudilo největší údiv anebo fascinaci a zaměstnalo mi mozek, ať už z jakéhokoliv důvodu.

1) Bizarní (česko) slovenské reality show Mama ožeň ma a Extrémné rodiny, které posunují hranice tohoto žánru až k absurdnímu a dosud nevídanému a znovu nastolují otázku toho, co všechno může být televizní zábava. O etice nemůže být ani řeč. Zato (proto?) fascinující podívaná to je každopádně. Dokonce jsem chvíli přemýšlela, že o tom napíšu i bakalářku, tak neskutečné to pro mě bylo.

2) Věcné záměry zákona o vysokých školách z dílny bývalého ministra školství Josefa Dobeše. Zfušované, odfláknuté dokumenty, které měly ovlivnit budoucnost statisíců vysokoškoláků, to byla prostě i na poměry této vlády opravdu dosud nevídaná hrůza.

Úvodník>>A-G>>H-J>>K-L>>M-Q>>R-Ř>>S-Ž




2.12DOK.REVUE
21. 12. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková