Sběrná kniha

Pavel Kosatík zpovídá dokumentaristku Helenu Třeštíkovou

Helena Třeštíková: Ivana a Václav Strnadovi se berou. Snad jediná fotka, na které jsme vidět i my s celým čtyřčlenným natáčecím štábem. Foto: Vlastimil Hamerník

S režisérkou Helenou Třeštíkovou se známe docela dlouho, zhruba třicet let. Poprvé jsme se potkali na sklonku starého režimu, v dobách, kdy ještě existovala projekční síť Krátkého filmu v Praze v Jilské ulici. Dávali tam tehdy v předpremiéře první sérii jejích Manželských etud, která mně změnila náhled na to, čím je nebo může být filmový dokument, s jakým vztahem k druhým lidem se jejich životy také dají vyprávět. Režisérčina práce s časem na mě udělala dojem: ta schopnost podvolit se jeho plynutí a neskoncovat při tom s tvorbou.

Pak jsme se s Helenou dlouho oba nějak sledovali. Když jsme se potkali, bavili jsme se většinou o tom, v čem se „sběrák“ dokumentaristky podobá nebo nepodobá rešerším spisovatele. Sledovali jsme myslím oba, jak se ten druhý snaží z reality dostat její esenci bez toho, aby se tomu procesu nějak zbytečně moc poroučelo.

Udělat o tom knihu nás nenapadlo. Byl to nápad kulturního publicisty Zdeňka Pavelky, podle mě zdaleka ne dost doceňované dobré duše polistopadové kultury. V Salonu Práva, kde působil, i ve svých pozdějších autorských a vydavatelských projektech toho dost dokázal a dokazuje. Jednoho dne v roce 2013 nás s Helenou dal dohromady, i když jsme se znali, jak už jsem řekl.

Ze začátku jsem nevěděl, jak rozhovor s filmařkou dělat. Bylo jasné, že metodou Truffaut-Hitchcock, jako rovný s rovným, to nepůjde. Protože jsem potřeboval čas, abych tomu, o čem jsme mluvili, také sám v sobě nějak stačil, ta práce se nakonec hodně protáhla. Na začátku jsme si neurčili žádné časové hranice. Přesto myslím žádný z nás nečekal, že to zabere čtyři roky a stane se to jakýmsi „sběrným dokumentem“ svého druhu. Nechtěl jsem tomu ani v tempu vzniku moc rozkazovat, čekal jsem, až se to začne psát a zevnitř organizovat samo, nakonec se to stalo.

Helena Třeštíková: Tady se doma trápím při přepisu hovorů z nějakého filmu, tenkrát jsem si ještě transkripty z diktafonu pořizovala sama. Moc mě to nebavilo. Foto: Archiv Heleny Třeštíkové

Nechtěl jsem vést bilanční, encyklopedický rozhovor. Helena nebilancuje, nemůže, ani kdyby chtěla. Tvoří způsobem, jehož podstatou je věčná nedefinitivnost. S takovým způsobem práce nejde přestat, nejde ho ukončit, stejně jako se nedá zastavit čas.

Takže jsme spolu mimo jiné také nebilančně a neencyklopedicky v mnoha věcech nesouhlasili. Ne proto, aby čtenář jednomu nebo druhému z nás dal za pravdu, ale aby se k tématům těch filmů mohl postavit sám za sebe. Aby zkusil „být Třeštíkovou“. Vžít se do typu tvorby, kde na lidech, s kterými se točí, záleží stokrát víc než na jakémkoli vlastním tvůrčím a režijním záměru. V jakémsi smyslu jsou to zenové filmy, snad je mi rozuměno.

Nevím, jestli jsem se dokázal ptát Heleny na věci, které ona sama pokládá za nejpodstatnější, ale celou tu dobu, co jsme se o její filmy přeli, nás to bavilo.


Autor společně s Helenou Třeštíkovou pokřtí chystanou Sběrnou knihu na 21. ročníku MFDF Ji.hlava. 





výpis dalších článků rubriky:  Nová kniha

1.19Způsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová Hrůzová
3.18Nový nefikční filmDara Waldron o své nové knize New Nonfiction Film Dara Waldron
2.18O vytváření PřetvářeníPřetváření skutečnosti: Kultura dokumentu Spojených států po roce 1945Sara Blair, Joseph Entin, Franny Nudelman
1.18Digitální média a dokumentární tvorba: Protichůdné přístupyAustralský profesor z melbournské univerzity Adrian Miles představuje zcela novou antologii zaměřenou na podobu dokumentární tvorby v éře digitálních a online médií.Adrian Miles
6.17Ke klauzurní knize FAMU 2017Skrytý půvab studentských invencíJitka Lanšperková, Kateřina Šardická
dok.revueJak vznikl film? Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velkéRozhovor s autory knihy Terezou Czesany Dvořákovou a Františkem TýmalemRichard Klíčník
4.17Neviditeľné dejiny slovenských dokumentaristovRedaktor nakladatelství SFÚ Martin Kaňuch o knize vzpomínek slovenského režiséra, dramaturga, scenáristy a filmového publicisty Rudolfa Urce.Martin Kaňuch
2.17Jak jsem se stala animasofkouFilmová publicistka a kritička Kamila Boháčková vypráví o redakci českého překladu knihy estonského animátora a teoretika animace Ülo Pikkova Animasofie: Teoretické kapitoly o animovaném filmu.Kamila Boháčková
1.17Kniha o ztracené generaci českého filmuVzájemný rozhovor Terezy Czesany Dvořákové a Marie Barešové o jejich nové knize Generace normalizace. Ztracená naděje českého filmu?Marie Barešová, Tereza Cz Dvořáková
6.16Jak vznikala kniha o filmaři Janu NěmcoviJan Bernard vypráví o vzniku druhého dílu monografie o životě a díle Jana Němce.Jan Bernard

starší články

5.17DOK.REVUE
16. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková