Sítnice

Báseň ze sbírky Věty českého spisovatele, překladatele a esejisty Jana Vladislava.

Sítnice, jež čeká na obraz,
poprvé uvidí,
a člověk dostává závrať, padá, klopýtá,
musí se učit chodit,
protože jako v každé zrcadlovce,
v každé temné komoře,
je obraz naruby,
co je dole,
je nahoře,

co je nahoře
je dole,
barvy, rozměry, vzdálenosti
jsou docela jiné,
než tvrdila tma a zvyk.
Obraz světa,
na který čekala sítnice po celý život,
vzbuzuje úzkost
při každém kroku.

Ale přesto, říkáš si,
chce každý
vidět sám.


Jan Vladislav (1923–2009)

V roce 1976 vydal Jan Vladislav v samizdatu sbírku vlastní poezie Věty, kterou věnoval svému dobrému příteli filozofovi Janu Patočkovi. Ústředním tématem Vladislavových Vět je koexistence dvou světů - svět duchovních hodnot, který jediný je pravý, tu paradoxně odhaluje pomocí světa reálného, jenž je sám pouhým odrazem vyšších idejí.Jan Vladislav byl českým básníkem, spisovatelem, esejistou a překladatelem. Překládal z několika světových jazyků. Vydával samizdatovou edici Kvart a byl jedním ze signatářů Charty 77. Komunistický režim jej donutil odejít do exilu ve Francii. V roce 2006 o něm natočila Kateřina Krusová dvoudílný dokumentNávrat Jana z pařížského exilu do Prahy v létě 2003 a S Janem na Sicílii v létě 2004.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková