Sítnice

Báseň ze sbírky Věty českého spisovatele, překladatele a esejisty Jana Vladislava.

Sítnice, jež čeká na obraz,
poprvé uvidí,
a člověk dostává závrať, padá, klopýtá,
musí se učit chodit,
protože jako v každé zrcadlovce,
v každé temné komoře,
je obraz naruby,
co je dole,
je nahoře,

co je nahoře
je dole,
barvy, rozměry, vzdálenosti
jsou docela jiné,
než tvrdila tma a zvyk.
Obraz světa,
na který čekala sítnice po celý život,
vzbuzuje úzkost
při každém kroku.

Ale přesto, říkáš si,
chce každý
vidět sám.


Jan Vladislav (1923–2009)

V roce 1976 vydal Jan Vladislav v samizdatu sbírku vlastní poezie Věty, kterou věnoval svému dobrému příteli filozofovi Janu Patočkovi. Ústředním tématem Vladislavových Vět je koexistence dvou světů - svět duchovních hodnot, který jediný je pravý, tu paradoxně odhaluje pomocí světa reálného, jenž je sám pouhým odrazem vyšších idejí.Jan Vladislav byl českým básníkem, spisovatelem, esejistou a překladatelem. Překládal z několika světových jazyků. Vydával samizdatovou edici Kvart a byl jedním ze signatářů Charty 77. Komunistický režim jej donutil odejít do exilu ve Francii. V roce 2006 o něm natočila Kateřina Krusová dvoudílný dokumentNávrat Jana z pařížského exilu do Prahy v létě 2003 a S Janem na Sicílii v létě 2004.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKaždý jsme na světě sóloSnímek Sólo francouzského tvůrce žijícího v Česku Artemia Benkiho se stal vítězem České radosti na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.Kamila BoháčkováNový filmVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj chystaný film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám?Martin PávTémaZachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila BoháčkováSportRůzné podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila BoháčkováBáseňVzkříšení pana PuiuKhavn De La CruzRozhovorChceme podporovat pestrost a různorodostRada Státního fondu kinematografie má od října novou předsedkyni Helenu Bendovou a místopředsedkyni Martu Švecovou. Helena Bendová v rozhovoru pro dok.revue sděluje, jaké filmy chce Fond podporovat, jak ona osobně hodnotí dosavadní podporu dokumentu i současnou českou dokumentární scénu a v čem je dobré se inspirovat audiovizuálními fondy v zahraničí.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikala kniha o Michalu HýbkoviFilmový historik a pedagog FAMU Jan Bernard popisuje okolnosti vzniku své připravované knihy o pozapomenutém českém kameramanovi a dokumentaristovi Michalu Hýbkovi, která vyjde na jaře 2020 v Nakladatelství AMU. Jan BernardÚvodníkZa hranami a hranicemiTématem tohoto čísla dok.revue se shodou okolností staly hranice nejrůznějšího druhu a jejich zkoumání, posouvání či rušení, ať už jde o hranice normality, českosti, dokumentu či toho, do jaké míry jsou lidé ochotni připustit do svého života prvek nebezpečí a neočekávatelnosti.Kamila Boháčkovávideo dok.revueMasterclass: Sergej Dvorcevoj23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava