Skandinávská svoboda s sebou nese velkou daň

Názory dvou severských producentů televizních dokumentů

Ilustrace: Michaela Kukovičová

První prosincový pátek v útrobách České televize na Kavčích horách vystoupili dva významní zástupci dánské a švédské veřejnoprávní televize, aby českým tvůrcům dali nahlédnout do tajů jejich přístupu k mezinárodní dokumentární produkci. Dánskou stanici Danmarks Radio zastupoval Kim Christiansen, jeden z hlavních producentů televizního trháku India’s Daughter (Leslee Udwin, 2015), a švédskou Sveriges Television zastupoval, původní profesí novinář, Axel Arnö, jenž má zásluhu na naplňování programových oken SVT kvalitními mezinárodními dokumenty, jako je Herzogův film Šťastní to lidé: rok v tajze (2010). Přestože spolu oba několik let spolupracují, mají poněkud odlišné názory na to, jaký potenciál v sobě skrývá pojem mezinárodní spolupráce.

Pro Arnöeho je velká síla mezinárodní spolupráce a koprodukce především v obohacování lokálního televizního trhu. „Jelikož naše publikum tvoří nyní všechny generace, musíme najít rovnováhu mezi úspěšnými domácími filmy pro generaci našich rodičů a úspěšnými filmy z mezinárodního či globálního prostředí pro dnešní dvacátníky a třicátníky,“ vysvětlil současnou strukturu potřeb švédského televizního publika. Mladých lidi totiž stále ubývá a je potřeba je u televize udržet, k čemuž může pomoci právě ona kvalitní zahraniční produkce. „Tento trend nám umožňuje přinést na obrazovky švédské televize výrazné filmy ze zahraničí, na kterých se však švédští tvůrci či producenti podílí, a zároveň pomoci švédským filmům uplatnit se v zahraničních televizích,“ komentoval Arnö.

Kim Christiansen za pojmem mezinárodní spolupráce však vidí možnost, jak tvořit kvalitnější filmy, přičemž měřítkem kvality je často sledovanost. „Díky spolupráci můžeme produkovat díla, jež zaznamenají vyšší mezinárodní sledovanost, díky čemuž je budeme moci dostat na zajímavější a sledovanější televizní kanály. Pak si můžeme nárokovat i více domácích programových oken a všichni budeme mnohem spokojenější,“ vysvětlil. Snažil se tak o jakýsi návrh nápravy dosavadního režimu skomírajícího trhu s DVD, který brzdí televizní premiéry. Koho bude v roce 2020 zajímat televizní premiéra letošního filmu o útocích na Paříž? „Dokumentární film mají vidět ti, kterým je určen, a to nejlépe hned,“ uzavřel Christiansen.

Na čem se však oba Skandinávci shodli, je důležitost tvůrčí svobody. Nikoho nechtějí tlačit do předem zadaných „národních“ témat. „Děláme filmy, o kterých si myslíme, že budou v dnešním stále se zmenšujícím světě úspěšné. Těžko můžeme koprodukovat finský film o nahém muži v sauně, kde filozoficky rozjímá o životě,“ vysvětlil Christiansen. Taková svoboda však s sebou nese i velkou daň. Pro autorský dokument tu není místo. „Potřebujeme, aby režiséři kooperovali s námi jako dramaturgy a producenty. Je důležité, abychom se stali partnery,“ dodal Arnö s tím, že většinu televizních dokumentů netvoří absolventi filmových škol, ale novináři nebo antropologové, protože na základě svých profesních zkušeností dokáží myslet i na svého diváka a dokáží najít esenci zkoumaného problému.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

6.15DOK.REVUE
21. 12. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková