Sklízení okurek

Gottland v třetí inkarnaci. Křížová cesta pokaždé nově protrpěná. Expremiéři stále nejsou „ex“. A mnohé další ve třetí dok.revue 2014.

Třetí číslo dok.revue vychází na prahu podzimní dokumentární sezóny, uzavírá období relativního klidu a upozorňuje na některé projekty, které měly premiéru o prázdninách či v první polovině září. Gottland, soubor pěti filmových dokumentárních povídek, zabírá hned dvě rubriky – tu nejanalytičtější a tu nejsyntetičtější. Tři pozvaní účastníci situační recenze, Bára Gregorová, Iwona Łyko a Petr Fischer, se shodli na tom, že zatímco literární Gottland, jehož autorem je polský reportér Mariusz Szczygieł, je lehce bulvární, spíše komický a překvapivě intimní, jeho filmový protějšek, natočený pěticí českých a slovenských režisérů, je spíše sofistikovaný, velmi distancovaný a nesmírně smutný. Několik hodin po zhlédnutí snímku na nákladovém nádraží Žižkov poslal redakci svou báseň „Práce je obřad“ Jonáš Hájek, který tímto pokračuje v přelévání Gottlandu mezi uměleckými formami.

Novému snímku Josefa Císařovského Ztracen 45, natočenému na motivy deníků ženy Josefa Čapka Jarmily Čapkové, se v recenzi věnuje estetička Pavla Pečinková, znalkyně literárního, teoretického i výtvarného odkazu bratrů Čapkových.

První tři díly dokumentárního cyklu Expremiéři, které měly premiéru v Ji.hlavě 2013, pohněvaly před rokem na stránkách dok.revue Jiřího Angera. V tomto čísle jsme k podrobné analýze všech deseti dílů televizního cyklu vyzvali Přemysla Martinka, jehož očekávání byla – podobně jako ta Angerova – spíše zklamána. Pozoruhodné je, že oba kritizují mluvící hlavy: jeden jejich přebytek, druhý jejich nedostatek (respektive nevhodný výběr).

Třetí číslo dok.revue uvádí rozhovor, který s experimentálním filmařem Martinem Ježkem vedla dramaturgyně programové sekce Fascinace na MFDF Jihlava Andrea Slováková. Ježkovy filmy, jež charakterizuje brutální náraz absolutní nutnosti a naprosté náhody, mají premiéru při každé ze svých projekcí. Rozhovor se uskutečnil v kavárně kina Oko po jedné z nich -- Křížové cestě, ale vrací se také ke starším Ježkovým filmům.

Ve znamení věcí příštích bude naopak čtvrtá dok.revue, která vyjde 12. října 2014, vpředvečer osmnáctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.




3.14DOK.REVUE
15. 09. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková