Sklízení okurek

Gottland v třetí inkarnaci. Křížová cesta pokaždé nově protrpěná. Expremiéři stále nejsou „ex“. A mnohé další ve třetí dok.revue 2014.

Třetí číslo dok.revue vychází na prahu podzimní dokumentární sezóny, uzavírá období relativního klidu a upozorňuje na některé projekty, které měly premiéru o prázdninách či v první polovině září. Gottland, soubor pěti filmových dokumentárních povídek, zabírá hned dvě rubriky – tu nejanalytičtější a tu nejsyntetičtější. Tři pozvaní účastníci situační recenze, Bára Gregorová, Iwona Łyko a Petr Fischer, se shodli na tom, že zatímco literární Gottland, jehož autorem je polský reportér Mariusz Szczygieł, je lehce bulvární, spíše komický a překvapivě intimní, jeho filmový protějšek, natočený pěticí českých a slovenských režisérů, je spíše sofistikovaný, velmi distancovaný a nesmírně smutný. Několik hodin po zhlédnutí snímku na nákladovém nádraží Žižkov poslal redakci svou báseň „Práce je obřad“ Jonáš Hájek, který tímto pokračuje v přelévání Gottlandu mezi uměleckými formami.

Novému snímku Josefa Císařovského Ztracen 45, natočenému na motivy deníků ženy Josefa Čapka Jarmily Čapkové, se v recenzi věnuje estetička Pavla Pečinková, znalkyně literárního, teoretického i výtvarného odkazu bratrů Čapkových.

První tři díly dokumentárního cyklu Expremiéři, které měly premiéru v Ji.hlavě 2013, pohněvaly před rokem na stránkách dok.revue Jiřího Angera. V tomto čísle jsme k podrobné analýze všech deseti dílů televizního cyklu vyzvali Přemysla Martinka, jehož očekávání byla – podobně jako ta Angerova – spíše zklamána. Pozoruhodné je, že oba kritizují mluvící hlavy: jeden jejich přebytek, druhý jejich nedostatek (respektive nevhodný výběr).

Třetí číslo dok.revue uvádí rozhovor, který s experimentálním filmařem Martinem Ježkem vedla dramaturgyně programové sekce Fascinace na MFDF Jihlava Andrea Slováková. Ježkovy filmy, jež charakterizuje brutální náraz absolutní nutnosti a naprosté náhody, mají premiéru při každé ze svých projekcí. Rozhovor se uskutečnil v kavárně kina Oko po jedné z nich -- Křížové cestě, ale vrací se také ke starším Ježkovým filmům.

Ve znamení věcí příštích bude naopak čtvrtá dok.revue, která vyjde 12. října 2014, vpředvečer osmnáctého ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.




3.14DOK.REVUE
15. 09. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl