Smrt nad zlato

Dokumentarista Petr Šprincl o svém dokončovaném filmu Smrt nad zlato vyprávějícím příběh vykradače hrobů Ondreje Jajcaje

Smrt nad zlato

06/2013 Vejce

Na poslední klauzuru na FaVU jsem koupil 5 metrů pletiva pro králíkárny a dvě balení montážní pěny. Chtěl jsem udělat vejce, uvnitř něj by se promítal krátký film, který jsem pár měsíců předtím natočil na Super 8. Byl to první film s Ondrejem Jajcajem, vykradačem hrobů, se kterým jsem se poznal už někdy v roce 2010. Tehdy se ke mně dostala jedna z jeho knih popisující vlastní praxi ve vykrádání hrobů, sběratelství historických dentálních protetik a svébytnou filozofii boje proti strachu ze smrti, kterou Ondrej zaslal na Stomatologickou komoru s očekáváním uznání své práce a ilegálního výzkumu. Pochopení ze strany komory se mu nikdy nedostalo a já nedokázal vytvořit z pletiva a pěny vejce.

Film jsem nakonec promítl ve sklepě FaVU, kde měla instalace atmosféru domu hrůzy. A právě tehdy mě i po předchozí debatě s Ondrejem napadlo, že ideálním prostorem pro prezentaci jeho sbírky, myšlenek i bizarních historek by byla maringotka. Nomádské muzeum putuje z místa na místo, zanechává svou stopu.

08/2013 Olšany

Měsíc jsem pracoval na jedné ze svých nejbizarnějších brigád, jako pomocný hlídač v administrativním centru. Ve špatně ušitém obleku ze syntetických vláken jsem obcházel budovu sousedící s Olšanskými hřbitovy. Pod záminkou kontroly schodiště či vnějšího pláště jsem potají psal poznámky k celovečernímu filmu s Ondrejem. Pravidelné svačiny na hřbitově.

12/2015 Rychlebský koncept

S dramaturgem Matyášem Dlabem, který zpracoval Ondrejovo záhrobní téma v divadelní hře Kradu zuby, jsme podnikli první návštěvu u Ondreje doma. Na konci světa, v Rychlebských horách, v pomalované hasičárně si Ondrej topí pod venkovní vanou u potoka. V hasičské hale stojí malý karavan, v něm hřbitovní svíčky a portrét děvčete bez mléčných zubů. Ondrej vaří sójový guláš a na kamnech ohřívá vodu v pet lahvích. Koncept je hotov, pet lahve si strkáme do spacáku.

Smrt nad zlato

08/2016 Hody

Dotočili jsme hodonínské mažoretky v bzenecké poušti. Mažoretky odešly, zvukař Laďa dostal úpal. Odebrali jsme se na cestu k autu a najednou jsme zjistili, že nemáme Ondreje. Něco se mihlo za dopravníkovým pásem na písek. Otočili jsme se a zpoza sloupu vykoukl nahý Ondrej. Najednou skočí do kaluže a začne se v ní plácat. Vstal a s kamenným obličejem nám řekl, že potřeboval snížit svou tělesnou teplotu.

Před rohateckým kulturním domem stojí zaparkované Ondrejovo muzeum. Černá maringotka s bílými lemy a 150 metry led pásků. U ní stojí Tomáš a Honza, Ondrejovi filmoví pohůnci. Z dálky se blíží krojovaný průvod. První lidé míjejí podivné muzeum stojící hned u epicentra hodů. Tomáš s Honzou sedí pod improvizovaným stánkem připevněným rovnou k maringotce. V plechové krabici mají staré zubařské nástroje a zuby, které Ondrej vytáhl z hrobů. Kolem prochází Zdeněk Škromach v kroji. Tomáš k němu přispěchá a zeptá se, jestli nemá oheň. Rohatecký bazénkový senátor mu odpoví, že „ohně už hoří všude”.

Na scénu přicházejí hudební skladatelé, jejichž pozůstatky vlastní Ondrej ve své sbírce – Johann Strauss a Johannes Brahms, v podaní Pavlíka a Kuby z kapely I love 69 popgejů. V rokokových kostýmech sjíždějí všechny hodové atrakce. Na scéně letního kina hrají Vienna Calling od Falca. Končí sedmý den první fáze natáčení.

09/2016 Pašeráci

Nakupujeme v hodonínském Kauflandu dvě plata piv, plato jablek a energeťáky. S Honzou ukrýváme protetiku Strausse a Brahmse do tašky s objektivy. Vyrážíme směr Vídeň, před námi produkční Marek Novák v autě s pivem a jablky. Marek bez navigace vjíždí na starou cestu, aby jako správný produkční nemusel platit za dálniční známku. S Honzou naši trasu okamžitě nazýváme pašeráckou stezkou. Marek zmaten jmény rakouských vesnic objíždí kruháče třikrát dokola. Pouštíme nahlas Falca a vyvíjíme konspirační teorie.

Smrt nad zlato

Druhý den ráno přicházíme s taškou s objektivy a zuby Strausse a Brahmse k budce ranního vysílání ORF. Chceme předat zuby infiltrováním do televizního vysílání. Namotávač káblů ranního vysílání nám dává číslo na ústřednu. Honza svou plynnou němčinou mluví s paní z diváckého centra ORF, že má zuby Strausse a Brahmse. Napište email, zní odpověď. Marek zkouší kontakty z dokumentárních workshopů, ale nikdo o zuby nemá zájem.

12/2016 Wiener Kriminalmuseum

Tři měsíce po dotočení filmu. Cestujeme se zuby z Prahy do Rychlebských hor. Ondrej dává svůj finální komentář ke klenotu své sbírky. Nadcházející den odjíždíme do Vídně. Řídí Laďa, zvukař s image německého pornoproducenta z osmdesátých let. Už jsme zkušení pašeráci, místo Falca pouštíme Brahmse. Přijíždíme do Wiener Kriminalmuseum, které nám přišlo po dlouhých debatách jako nejpříhodnější místo pro odkaz Ondreje Jajcaje ve Vídni. Pod záminkou dotočení krátkého rozhovoru navazujícího na natáčení v září, instalujeme ve sklepních prostorech muzea vitrínu s Ondrejovými předměty na vykrádání hrobů a zuby hudebních skladatelů. Ředitel muzea a pedagog na vídeňské policejní akademii Harald Seyrl snímá zelenou deku a jeho pohled spočine na zubech Strausse a Brahmse. Zpočátku nervózní, posléze nadšený exponátem, který se do jeho muzea dostal. Zve nás na skleničku místní pálenky. Po třech skleničkách nás vede do skladu, kde ukazuje krásnou prosklenou vitrínu, v jejíchž útrobách si už představuje zubní protézy, které jsme mu předali. Příští týden jde na večeři s rakouským policejním prezidentem a probere s ním, jak se zuby půjde naložit. Johannes a Johann jsou zpět.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík
dok.revueDobré zprávyOndřej Šálek o svém novém filmu s pracovním názvem Dobré zprávyOndřej Šálek
3.18Máme na vícDokumentarista Robin Kvapil o svém novém filmu Máme na víc, jenž odhaluje pozadí prezidentské kampaně Michala Horáčka. Robin Kvapil
dok.revuePoslední slovo Charlotty Garrigue MasarykovéJosef Císařovský o svém novém filmu CharlottaJosef Císařovský
dok.revueVIVA VIDEO, VIDEO VIVAAdéla Komrzý o svém novém filmu Československý obraz elektronickýAdéla Komrzý

starší články

.DOK.REVUE
10. 07. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková