Spojenie

Mária Ferenčuhová, ze sbírky Imunita

Ilustrace: Míša Kukovičová

Zobudila sa napojená
na svetelné vlákno,
vnikalo jej do hlavy
v najvyššom bode na temene,
čistilo vnútro,
splachovalo kal,
ničilo patogény
a naprávalo tkanivá.
Šírilo sa von cez končeky prstov.
Menila plasty na zlato,
pohľadom zušľachťovala
ľudí, spoločnosť
aj jednotlivé rasy.
Správy o jej moci
šírili sa éterom
takmer samy,
liečila na diaľku, ale aj
dotykom,
každého podľa výberu,
videla, ako špina postupne
odchádza z tiel,
vstupuje do zeme,
hreje.
Objavili ju po rokoch
zhorenú na uhoľ
v dome, z ktorého dnes stoja
iba obvodové múry.
Pod nimi sa údajne
dosiaľ skrývajú
obrovské zásoby
fosílnych palív.

 


Autorka ve své nové sbírce básní s příznačným názvem Imunita dává prostor vlastní fascinaci momentem průniku cizorodého a obrany před jeho účinky, jež tu dostává biologický až medicínský tvar. Mária Ferenčuhová také pravidelně přispívá do rubriky dok.blog.




6.16DOK.REVUE
19. 12. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková