Sport

K aktivitě DocAllianceFilms.cz a současnému stavu Rady Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie

Občan Havel

„Pokud jde o mě, já bych nejradši zůstala ležet doma v posteli. Jenomže přijdou přátelé. A musím říci, že je ráda uvidím. Jiná šance, jak se potkávat, už totiž skoro neexistuje a já tuhle potřebu setkávání respektuji, ráda jí svými vlastními narozeninami posloužím. Je to paradox: za minulého režimu, ač plni úzkosti, jsme se scházeli častěji nežli dnes. Každý se teď za něčím honí, chybí mravní výchova; mít ducha se nevyplácí, žádá se jen zábava – ale zábava povrchní. Podívejte se třeba, kolik už máme televizí. A co vysílají,“ odpověděla MF Dnes režisérka Věra Chytilová na otázku, jak oslaví své letošní osmdesáté narozeniny.

V březnu změnil svou podobu a název výjimečný portál nabízející ke stažení téměř tři sta českých i zahraničních dokumentárních filmů. Nynější DocAllianceFilms.cz (dříve Doc-Air.cz) se opírá o spojenectví pěti evropských dokumentárních festivalů a jejich důraz na autorské dokumentární snímky, které se vymykají běžným televizním i společenským zadáním. První speciální akcí DocAllianceFilms.cz byla týdenní možnost stáhnout si zdarma Českým lvem oceněný snímek Občan Havel, zbylé dva nominované i tři filmovou akademií zpětně oceněné dokumenty. „Na jednu stranu je krásné, že když jsme si ty filmy zaplatili z daní, tak si je smíme volně stáhnout (zadarmo opravdu nebyly), na druhou stranu je špatně, že z našich daní jsou vůbec nějaké filmy točeny. Špatně by to bylo, i kdyby ta dílka jevila nějaké kvality, což ale rozhodně nejeví – na propagandistické agitky (dokument – hahaha) či bláboly kriminálníků zvědavý nejsem,“ komentuje iniciativu DocAllianceFilms.cz v diskusi na aktuálně.cz dzanny, který kromě Občana Havla zmiňuje i evropským Oscarem oceněný dokument René (2008) režisérky Heleny Třeštíkové. „Pochybuju, že dokument je pravdivej pohled na minulost tohoto opilce a mentálně chudšího člověka,“ přisazuje si v diskusi nad časosběrným prezidentským portrétem Mirek Dušín, „určitě ale nemíním ztrácet čas koukáním na tento dokument, to ten čas raději využiji smysluplněji, např. koukáním jak roste tráva nebo jak schne barva.“ Během zmíněných sedmi dnů DocAllianceFilm.cz prozkoumalo přes 63 tisíc zájemců a více než 40 tisíc zdarma zhlédlo některý z nabízených českých dokumentárních filmů.

Vznik českých filmů je ohrožen. Poslanecká sněmovna dosud jmenovala jen tři z minimálně šesti členů Rady Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, nejdůležitějšího garanta české filmové tvorby. Jaké skutečnosti rozhodují o budoucnosti české filmové krajiny, odkrývá doslovný přepis vystoupení poslance Petra Tluchoře na únorové sněmovní schůzi: „Ještě než vám oznámím výsledky tohoto hlasování, tak si nemohu odpustit jednu drobnou poznámku. Když jsem se, než jsme se rozešli na tajnou volbu, vám snažil podsunout informaci toho typu, že má-li být lístek platný, je možné zakroužkovat pouze šest z navržených sedmi kandidátů, tak už nebyla taková pozornost zřejmě tomu věnována, neboť 41 hlasovacích lístků bylo neplatných. Některé právě z toho důvodu, že bylo sedm zakroužkovaných jmen. Nicméně je to zřejmě život, a v tomto případě tedy ze 183 hlasovacích lístků bylo odevzdáno 114 platných hlasovacích lístků.“





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

1.9DOK.REVUE
16. 03. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková