Sport

Heslovitý průvodce právě vznikajícími českými dokumenty

Šitkredit

Každé září máme možnost v hutném pohledu nahlédnout českou realitu očima domácích dokumentaristů. Pravidelný Panel připravovaných českých dokumentů (22. září v 11.00, kino Atlas) shrnuje témata a osobnosti, o nichž do roka vznikne film. Následující slovníček je tak výběrovým přehledem filmů, které odrážejí možnosti i meze společenské sebereflexe.

Bůh není | Surrealistická esej Karla Vachka s podtitulem „Modlete se za skeptiky, budou to potřebovat“, složená z reálných situací ze života českých záhadologů, ufologů, senzibilů a dalších tzv. kontaktérů, hledá tenkou hranici mezi seriózností a bláznovstvím.

Dluh | Příběhy lidí, kteří kvůli dluhům přišli o dům či je budou splácet do konce života ve filmu Martina Řezníčka Šitkredit o systému bankovních i nebankovních půjček v Česku.

Fialové sako | Režisér Radim Procházka připomíná vzestup a pád fotbalového klubu v Drnovicích, dvoutisícové vsi na jihu Moravy, typický pro český fotbal, politiku i podnikání devadesátých let – za krásnými góly jsou tajemní sponzoři, korupce a doping.

Hranice | Prostřednictvím příběhů bývalých českých, slovenských a polských celníků z nejvýchodnějšího českého města Jablunkov se režisér Jan Gogola ml. zabývá tím, jak zrušení hranic ovlivnilo životy konkrétních lidí i společnosti, a ptá se, kde se dnes nachází hranice našeho státu, národa, historie a kultury.

Ikona | Režisér Břetislav Rychlík ve filmové verzi projektu Cirkus Havel otevírá téma prolínání kultury a politiky, moci a outsiderství a navrací se k uměleckým kořenům dramatika Václava Havla.

Provinčnost | Časosběrný snímek Olgy Špátové o zápasu a prohraném boji za Kaplického knihovnu na pražské Letné je vhledem do praxe nejvyšší české politiky

Půda | Životní příběh neústupného moravského sedláka pronásledovaného osudem za všech režimů minulého století připravuje Pavel Štingl.

Rozkoš | Osvobozený pohled do uzavřené komunity českých sadomasochistů – lidí, kteří objevili rozkoš v bolesti a svou neobvyklou vášeň nepotlačují ani neskrývají – připravuje pro HBO David Čálek.

Skinhead | Erika Hníková a Richard Koncička pátrají, zda v hudebníku Danielu Landovi dřímá kromě nezměrné energie i hrozba pramenící z jeho shinheadské minulosti, nebo už je jen hvězdičkou showbyznys.

Sob | Snímek s názvem Čekání na sobí spřežení, závěrečnou část volné tetralogie Polarion o neznámých národech žijících za severním polárním kruhem, právě dokončuje Zdeněk N. Bričkovský.

Válka | Observační dokumentární film Víta Klusáka a Filipa Remundy o přesvědčování a váhání Čechů, zda po zkušenosti se sovětskou okupací a při vědomí americké války proti teroru do své země pozvou armádu cizí země. Úvaha nad tím, patříme-li na Západ, na Východ, či zda a jak můžeme obstát jinak.

Vesmír | Snímek o největším hadronovém urychlovači na světě, jehož pomocí chtějí vědci simulovat situaci krátce po velkém třesku, získat základní informace o složení hmoty a odhalit záhadu vzniku vesmíru, natáčí student FAMU Jan V. Sacher.

Všednost | Po smrti dokumentaristy Pavla Kouteckého navázal na jeho časosběrné pozorování disidenta a politika Jana Rumla, hudebníka a ministra Michaela Kocába, studenta a herce Kryštofa Rimského a zahradníka a exsenátora Martina Mejstříka filmař Jan Šikl.

Závislost | První dáma časosběrných filmů Helena Třeštíková třináct let sleduje narkomanku Katku a její nejbližší žijící na pražských ulicích a sdílí jejich každodenní boj o peníze na drogy.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

3.9DOK.REVUE
08. 06. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková