Sport


Podle ministra kultury Václava Jehličky není reálné, aby připravovaný zákon o kinematografii začal platit od ledna příštího roku. V pořadu Otázky Václava Moravce, kde byl jeho oponentem bývalý ministr kultury Vítězslav Jandák, to zdůvodnil výhradami úředníků ministerstva financí i některých senátorů. „Myslím, že ministerstvo financí to říká přesně: to je podpora soukromého sektoru, jednoho na úkor ostatních,“ souhlasil s výhradami úředníků Vítězslav Jandák. „Nevím, jestli má nadále film spadat pod ministerstvo kultury, nebo pod ministerstvo průmyslu, když je to byznys,“ dodal plameně. „Já mám s kolegou Jandákem na tuto věc podobné názory, protože si myslím, že ministerstvo kultury by mělo investovat do kulturních oblastí, ale do byznysu, do zábavního průmyslu – když trošičku přeženu -, tam by to mělo být ošetřeno jinými příjmy,“ uzavřel Jehlička. „Přesně!“ vykřikl Jandák. Protože k diskusi nebyl přizván žádný filmař, připomeňme si, co řekl před rokem pro časopis Týden režisér Saša Gedeon: „Mám pocit, že v Česku se pořád ještě nemáme dost rádi. Jako bychom nechápali, kde jsou naše kořeny, kam je potřeba směřovat podporu. Podkopáváme sami sobě nohy a na filmu je to jasně vidět. Sice existuje, ale permanentně skomírá. … Je to jako plivat si do vlastní studny.“

Přelom roku nabídl srovnání dvou dokumentárních portrétů. Zatímco na konci roku uvedla česká kina snímek Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu debutanta Adolfa Ziky, na konci ledna vstoupí do kin Občan Havel režisérů Pavla Kouteckého a Miroslava Janka. „To, co se Kouteckému podařilo v Občanu Havlovi takřka dokonale, tedy proniknout dokumentované osobnosti na kostní dřeň a tu ukázat divákovi, se Zikovi s daleko expresivnější osobností Jana Saudka nepodařilo téměř vůbec.. má to své pravdivé momenty, zbytek je ale jen pokus poodkrýt nános nejrůznějších masek, které si mnohdy odporují..,“ píše ve svém komentáři na webovém portálu CSFD divák sta. „Je to naprosto skvělá podívaná, plná vtipu, emocí a přirozenosti a opravdu smekám, jak před samotným Havlem, tak před tvůrci...tvořit něco takového takto dlouho, to je výkon.“, uvádí pak ve své recenzi k dlouho očekávanému časosběrnému snímku ze zákulisí prezidentských paláců SpaceboyCZ.

Ředitelem brněnského studia České televize byl v prosinci jmenován Karel Burian. „Týž Karel Burian,“ píše se v novoroční výzvě k jeho odstoupení, „který koncem devadesátých let vedl redakci zpravodajství Televizního studia Brno a musel z této funkce s ostudou odejít pro vážné profesní a morální selhání. Podle nálezů interní kontroly i externího auditu z let 2000 a 2001 docházelo pod jeho vedením k manipulaci se zpravodajstvím ve prospěch některých politických a podnikatelských subjektů, k vysílání tzv. skryté reklamy, dále mu byl prokázán střet zájmů a podvodné jednání.“ Mezi čtyřiadvaceti brněnskými osobnostmi, které výzvu v první den tohoto roku podepsaly, jsou také Vladimír Morávek, umělecký šéf Divadla Husa na provázku, Marek Pokorný, ředitel Moravské galerie v Brně, šéfredaktor nakladatelství Host Miroslav Balaštík či rektor JAMU prof. Václav Cejpek.

Šestnáctiletá Vierka Berkyová, hrdinka dokumentárního filmu Vierka režiséra Miroslava Janka, se stala vítězkou třetí řady televizní soutěže Slovensko hledá Superstar.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

1.8DOK.REVUE
14. 01. 2008


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková