Sport

Filmy z České radosti 2013

Ivo Bystřičan zachycuje ve snímku Dál nic nedostavěnou dálnici D8 jako zosobnění stavu současné demokracie a společnosti. V převlečení za obří cigaretu pátrá Bystřičan v dalším snímku Mých posledních 150 000 cigaret po významu kouření pro stát. Problematikou současného Česka se zabývají i celovečerní verze snímků Svoboda pro Smetanu a Život a smrt v Tanvaldu autorské dvojice Víta Klusáka a Filipa Remundy. Vít Janeček se v Léčbě dějin soustředil na čtyři nositele Ceny Františka Kriegla. Pavel Štingl pátrá po fenoménu eugeniky a vylepšování společnosti v Eugéniích. Přechodem mezi společenskou či politickou reflexí a osobní rovinou je snímek Rodina, v němž Apolena Rychlíková kolážovitě zachycuje proces vlastního politického sebeuvědomování a konflikt s otcem. Nadsazenou interpretací teorie o krizi a pádu společnosti je Vládnout, pracovat, vydělávat, modlit se, hroutit se Andrana Abramjana. Petr Hátle se v osobité fúzi hraného a dokumentárního filmu Velká noc zabývá osudy několika lidí na okraji společnosti. Naopak masový fenomén dívčí skupiny 5Angels mapuje Bohdan Bláhovec ve snímku Show! Společenských fenoménů se dotýkají i projekty světově uznávané umělkyně Kateřiny Šedé. Její umělecké aktivity ve filmu Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus zachycuje Jan Gogola ml. Experimentálněji zpracované DK Báry Kopecké se naopak věnuje tématu velmi intimnímu: úmrtí manžela, radikálního architekta Davida Kopeckého. Radikálně pojal svůj snímek také Vladimír Turner ve White-Black Film odehrávajícím se v prostředí aboridžinské komunity v Austrálii. Mimo republiku se pohyboval i Radim Špaček v portrétu Provinčního rekonstrukčního týmu v Afghánistánu Incoming.

 

Dál nic (r. Ivo Bystřičan)

Aktivismus, pozorovatelská optika i situační dokument nenápadně přešlapují kolem nekonečně se protahující stavby dálnice D8. Místní obyvatelé, brněnský aktivista i šéf stavařů narušují klišé současných dokumentů – mimo jiné o tom, komu je třeba fandit.

Mých posledních 150 000 cigaret (r. Ivo Bystřičan)

Režisér Ivo Bystřičan mapuje svůj boj s nikotinovou závislostí i s tabákovým průmyslem pomocí infotainmentu a osobního videodeníku. Vydal se převlečen za obří cigaretu a vyzbrojen fakty mezi politiky a k branám tabákových koncernů. Odvykací mise těžkého kuřáka i fraška s jasným antihrdinou.

Dobrý řidič Smetana (r. Vít Klusák, Filip Remunda)

Experiment s angažovaným občanem, olomouckým „tykadlovým“ řidičem autobusu Romanem Smetanou, rozvinutý do podoby akčního dramatu o statečnosti a (švejkovské) vytrvalosti. Část televizního cyklu situačních dokumentů Český žurnál posloužila jako základ celovečerního filmu.

Život a smrt v Tanvaldu (režisérská verze, r. Vít Klusák, Filip Remunda)

Dokumentární detektivka, ve které se autoři vydávají po stopách české xenofobie. O
silvestrovské noci roku 2012 zastřelil, údajně v sebeobraně, tanvaldský senior mladého Roma. Vít Klusák a Filip Remunda začali natáčet pár dnů po této nešťastné střelbě.

Léčba dějin (r. Vít Janeček)

Jezuita, anarchista, lékařka a bankovní expert projevili občanskou odvahu do té míry, že se stali nositeli Ceny jednoho z nejodvážnějších mužů československé politiky 20. století — Františka Kriegela. Přemýšlení o lidských právech a dědictví myšlenek z nečekaných úhlů a spojení.

Eugéniové (r. Pavel Štingl)

Dějiny jedné ideje se zrůdnými důsledky, dějiny eugenismu jako snahy o genetické potlačení nežádoucích lidských vlastností. Archivní záběry se prolínají s animacemi a komentář nás vlídným hlasem provádí cestou od počáteční myšlenky pěstování „lepší lidské rasy“ až do plynových komor.

Rodina (r. Apolena Rychlíková)

Tento film je osobním deníkem autorky, která mapuje politické klima ve své rodině, ale zároveň zkoumá hranici mezi soukromým a veřejným prostorem v době internetu. Jde o generační zpověď, obraz zmatené doby a důkaz nepochopení se mezi pravicí a levicí.

Vládnout, pracovat, vydělávat, modlit se, hroutit se (r. Andran Abramjan)

Andran Abramjan polemizuje s civilizací pomocí drobných příkladů z české společnosti. Snaží se poukázat na to, že jsme společnost přebytku, a to prostřednictvím prostých her na dětském hřišti. Komentář k hroutící se civilizaci ve čtyřech dějstvích.

Velká noc (r. Petr Hátle)

Jeden rok se pohyboval Petr Hátle v pražských nočních ulicích a natáčel tento film. Sleduje prostitutky, prodavačky, pokladní i skladníky, stejně jako všelijaké postavy bloudící po non stop barech, diskotékách a zatuchlých bytech. Subkultura lidí, kteří v noci žijí a ve dne spí, je charakteristická nespokojeností s vlastním životem a nenaplněnými touhami.

Show! (r. Bohdan Bláhovec)

Překvapivě intimní portrét podnikatelského snu s obludnými konturami. Dívčí kapela 5Angels ušla za pět let pod vedením otce jedné ze zpěvaček cestu až k branám popové slávy. Není však dlážděna jen céčky Michala Davida, ale i umanutostí muže, který ztrácí pojem o tom, kde končí role manažera a kde začíná ta rodičovská.

Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus (r. Jan Gogola ml.)

Sbližovat lidi pomocí toho, co je rozděluje. Tak popisuje světoznámá česká umělkyně Kateřina Šedá své dva projekty, které mají změnit životy lidí. Bedřichovice přesunula na jeden den do londýnských ulic, v Líšni vytvořila nový mýtus díky soutěži Líšeňský profil.

DK (r. Bára Kopecká)

Celovečerní dokument o životě a smrti radikálního architekta Davida Kopeckého je krajně osobní výpovědí jeho ženy Báry Kopecké, která film poskládala především z mnoha domá¬cích videí, ale také z rozhovorů s přáteli a členy rodiny.

White-Black Film (r. Vladimír Turner)

Jakým způsobem se vyrovnávají černí lidé s nelehkým životem v majoritně bílé společnosti? Aboridžinská komunita žijící na severu Austrálie se například uchýlila k výtvarnému umění, které jim jednak umožňuje vyrovnávat se s hořkou realitou, ale také zaznamenávat své dějiny.

Incoming (r. Radim Špaček)

Radim Špaček zachytil práci civilní části Provinčního rekonstrukčního týmu v provincii Lógar v Afghánistánu. V této dynamické podívané se střídá přemítání nad zemí zmítanou třicetiletým konfliktem s akcí, která přichází, když se z reproduktorů ozve poplašný signál a hlášení: Incoming...





výpis dalších článků rubriky:  Sport

4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková

starší články

3.13DOK.REVUE
14. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková