sport


Slepé lásky

„Máme co do činění se stále stejnou partičkou okolo Břetislava Rychlíka. A to, o co tu jde, nejsou ideály, nýbrž peníze. Kdokoli jejich penězovod napojený na veřejnoprávní televizi ohrožuje, musí být zneuctěn a odstraněn. A je úplně jedno, zda se jmenuje Drahoš, Burian, Fibingerová, anebo nějak jinak. A tak lobbistický vyslanec Rychlíkových ekonomických zájmů v České televizi Jiří Voráč ve veřejnoprávní radě kalí vodu, aby pak Rychlík mohl vymýšlet petice, které Voráč dává podepisovat okruhu přátel, z nichž někteří jsou členy klanu a jiní jen naivní důvěřivci, netušící, že si z nich Rychlík s Voráčem učinili užitečné idioty. No a nakonec se hoši navrhnou na vyznamenání,“ komentoval Petr Štěpánek, bývalý člen Rady České televize, udělení Ceny Františka Kriegla za občanskou statečnost Nadací Charty 77 současnému členu téže rady Jiřímu Voráčovi. Ten naposledy inicioval Novoroční petici za odstoupení Karla Buriana, ředitele České televize Brno, pod jehož vedením podle nálezů interní kontroly i externího auditu z let 2000 a 2001 docházelo k manipulaci se zpravodajstvím ve prospěch některých politických a podnikatelských subjektů, k vysílání tzv. skryté reklamy, dále mu byl prokázán střet zájmů a podvodné jednání (více Sport 1/2008). „Jiří Voráč se jako zástupce veřejnosti v posledních letech několikrát otevřeně postavil opakovaným selháním rady a vedení České televize. Za tyto postoje je vystaven nevybíravým, mocensky vedeným útokům ze strany některých členů rady a českých politiků,“ stojí ve zdůvodnění Nadace Charty 77.

Porotu i diváky oslnil na dubnovém festivalu populárně-vědeckých filmů Academia Film Olomouc film režiséra Petra Jančárka Pan Parkinson, přibližující nejmodernější lékařské postupy při léčbě Parkinsonovy nemoci, který získal Cenu pro nejlepší český dokument popularizující vědu i Cenu diváků. Oceněny byly i dva filmy FAMU. Zatímco studenti ocenili bajku Miloslava Nováka Mír s tuleni, Cenu časopisu Vesmír pro nejlepší film v oblasti přírodních věd obdržela studentka Tereza Tara za film prvního ročníku Hormonální akvárium. Sedm studentů katedry dokumentární tvorby bylo „za naději, kterou dávají českému filmu svým výrazným občanským postojem i kultivovanou filmovou řečí“ oceněno také zvláštní cenou poroty na plzeňském festivalu Finále. Zlatého ledňáčka, hlavní cenu festivalu, pro nejlepší český dokumentární film získal časosběrný snímek Občan Havel, slovy českých novinářů „jedna z nejlepších letošních českých komedií“.

„V Cannes nás odmítli s grácií sobě vlastní. Dali nám jasně najevo, že takhle chytrý film z východní Evropy nepotřebují. Udělali jsme totiž tu chybu, že jsme neměli francouzského koproducenta – a to se v Cannes neodpouští,“ vysvětlil Petr Zelenka, proč jeho nový film Karamazovi nebyl vybrán do programu nejsledovanějšího filmového festivalu světa. Česká kinematografie zůstane i letos za branami, oproti tomu slovenský dokumentární film Slepé lásky režiséra Juraje Lhotského zaznamená historický úspěch – po čtyřiceti letech bude v Cannes zastupovat slovenský film. A to i bez francouzské koprodukce, jen s rakouským distributorem v zádech. Jedním z producentů filmu je úspěšný slovenský dokumentarista Marko Škop. Film se vyvíjel v celoročním dokumentárním projektu Ex Oriente Film, pořádaným Institutem dokumentárního filmu, který každoročně vrcholí na MFDF Jihlava.

„V roce 2000, na prahu Chaunových čtyřicátých narozenin přišla ,vlna vnitřních pochyb‘. ,Pane, jestli existuješ, ať se něco stane, ať přijde pomoc!‘ prosil. A byl vyslyšen, byl přizván k cestě do Amazonie. A tam se mu dostalo poznání veškerenstva,“ píše o vystoupení Igora Chauna, jednoho z nejtalentovanějších filmových režisérů své generace, na veletrhu Esoterika a Biostyl 2008 Irena Válová. „Poznání přišlo v pralese a přišlo terasovitě. Najednou začala komunikace prostřednictvím transformátoru a Igor Chaun by napojen na vesmírný internet. Byla tam kosmická inteligence, přítomnost stvořitelova. Od té doby má přístup k úplnému kosmickému vědění. Od té doby cítí sílu, která nás určitým způsobem miluje. Ta síla nás nesoudí, ale omývá nekonečnou láskou. Od té doby, i když byl ve tmě, světlo stále svítí. Informace shůry k němu proudí dírami osobního ementálu. Bylo to tak silné, že se ptal sám sebe, co bude teď dělat? ,Budu prezidentem nebo guru!‘ odpověděl si. A pak říká, že chápe každého, kdo se zbláznil a chtěl se stát mesiášem. ,Mně se to stalo taky!‘ říká a pokračuje, jak vzhlédl v amazonském pralese k obloze, ta obloha vypadala jako kopule fotbalového stadionu a najednou se začala rozestupovat, a to se rozestoupila klenba nebeská. Lidé v obecenstvu, jedno, zdali muži či ženy, pláčí.“





výpis dalších článků rubriky:  Sport

4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková

starší články

2.8DOK.REVUE
10. 03. 2008


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková