Sport


Papírový atentát

Po filmovém dialogu s Václavem Bělohradským vyzval režisér Robert Sedláček k natáčení filmového portrétu Miloše Zemana. „S cynismem sobě vlastním říkám, že až jednou umřu, ČT bude horečně hledat nějaký dokument, jejž by odvysílala, jak to dělává, a ten film se jí bude hodit. Já mám výhodu, pokud se prosince dožiju, že svůj vlastní nekrolog ještě uvidím,“ glosoval v MF Dnes někdejší premiér filmové natáčení. Jaký snímek uvede ČT po smrti Václava Klause, není známo, žádný z českých dokumentaristů se k natočení jeho analytického portrétu v posledních patnácti letech neodhodlal. Posledním a velmi zdařilým počinem tak zůstává, bohužel téměř zapomenutá, Léčba Klausem režiséra Igora Chauna.

Druhý podzimní politický dokument České televize se věnuje Sarajevskému atentátu, který zasáhl českou politiku přesně před deseti lety. Filmové diorama Radima Procházky s názvem Papírový atentát si klade otázku, zda čeští politici umějí nazvat chybu chybou, a bude patřit k nemnoha českým filmům reflektujícím polistopadové budování státu. Film byl s dalšími plánovanými českými dokumenty představen v září na tradičním Panelu připravovaných dokumentárních filmů a na stránkách www.doc-air.com si můžete stáhnout i jeho ukázku.

Václav Havel bude mít brzy také svůj filmový portrét – optikou Miloše Zemana nekrolog. Ne všechny politické dokumenty jsou ale v České televizi chtěné. „Ano, mohu potvrdit, že nás v ČT odmítli, jednáme s Novou,“ oznámil překvapeně koncem června jeden z koproducentů filmu Občan V. H. Pavel Strnad. Dokumentární opus o Václavu Havlovi, který natáčel režisér Pavel Koutecký se svým štábem po čtrnáct let v těsné Havlově blízkosti a který nyní po Kouteckého předčasné smrti dokončuje režisér Miroslav Janek, odmítla Česká televize koupit. „Obě strany měly odlišné představy,“ řekl k tomu médiím tiskový mluvčí veřejnoprávní televize.

Tradičně byla udělena Cena Andreje Stankoviče navazující na Cenu samozvance, kterou Stankovič udílel sám za sebe a z vlastních peněz za mimořádný, leč – jak sám říkal – naší z velké části konformní filmovou kritikou přehlížený tvůrčí počin v oblasti kinematografie. Stankovičovi nástupci ocenili film Petry Všelichové Zločin jménem Katyň, který získal rovněž Cenu časopisu Dějiny a současnost za nejlepší dokument z oblasti humanitních a společenských věd na letošním Academia filmu Olomouc. Detektivní dokument Lucie Králové Ztracená dovolená, uvedený ve světové premiéře loni na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, ocenila porota karlovarského festivalu jako nejlepší celovečerní dokumentární film. Nízký let Jana Šikla je prvním laureátem nově udílené Ceny Pavla Kouteckého.

Český sen vstoupil jako vůbec první český dokumentární film do amerických kin, čímž se přiblížil naplnění snu několika generací českých dokumentaristů, kteří toužili po americké filmové ceně. „Vždy jsem chtěl dostat Oscara, což se mi ale nepodařilo,“ posteskl si například před několika lety držitel nejrůznějších filmových ocenění Jan Špáta. Distribuce v amerických kinech je podmínkou, aby mohl být film nominován na Oscara.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

1.7DOK.REVUE
03. 09. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková