Sport

Dokument Sacro GRA Gianfranka Rosiho získal zlato na benátském festivalu.

Sacro GRA - snímek z natáčení

Ve dnech 5. až 11. května nabídne on-line portál DAfilms.cz zdarma ke zhlédnutí unikátní retrospektivu italského režiséra Gianfranka Rosiho, prvního režiséra, který vyhrál hlavní soutěž benátského filmového festivalu s dokumentárním filmem. Se svým letos získaným Zlatým lvem za film Sacro GRA se tak zařadil mezi legendy, jakými jsou Luis Buñuel, Michelangelo Antonioni, Carl Theodor Dreyer či Andrej Tarkovskij.

Obraz života na periferii ve filmu Sacro GRA nevytvářejí slumy či sídlištní předměstí, ale velký dálniční okruh kolem Říma. „Federico Fellini jej nazýval jedním ze Saturnových prstenců, což je zkratka, kterou rád používám, abych podtrhl jeho jinou dimezi,“ vysvětluje Rosi. „Jde o utajenou oblast, v níž žije milion a půl lidí, kteří jsou naprosto vzdáleni společenskému životu v Římě. Sám jsem je roky navštěvoval bez kamery a přespával v přilehlých motelech. Pak stačilo málo, aby se jejich pravda ukázala.“ Předsedou benátské poroty byl slavný italský režisér Bernardo Bertolucci, s nímž se však překvapený režisér setkal náhodou až cestou z Benátek. „Poznal mě totiž vlakový průvodčí, který se mě zeptal: „Můžu si vás vyfotit společně s mistrem Bertoluccim, který sedí ve vedlejším vagonu?“ Samozřejmě jsem odpověděl: „Ano.“ A na hodinu a půl strávenou v rozhovoru s Bertoluccim nikdy nezapomenu.“

Pro zasvěcené však nebyl Rosiho benátský triumf bleskem z čistého nebe. Své filmy zde uvádí pravidelně od roku 2001 a dokumentární trofej ze sekce Horizonty si odvezl již o pět let dříve za snímek Pod úrovní moře. Definitivní pozornost pak získal magnetizujícím portrétem mexického zabijáka El Sicario – Pokoj 164. „Když jsme stáli první den proti sobě, museli jsme si navzájem vydobýt důvěru. Řekl jsem mu jen: „Nebudu vás soudit. Vím, že jste překročil hranici mezi dobrem a zlem, a nevím, kde stojíte právě teď. Ale je mi to jedno.“ Bylo těžké si tuto pozici udržet. Ale o tom také celý film je: o šedé zóně, kde se stýká dobro a zlo. Víc než o dokument o zabijákovi jde o intimní portrét jeho duše.“

Ale vraťme se ještě ke zmíněnému vlakovému průvodčímu, jehož znalosti současné italské kinematografie jsou obdivuhodné. I na českých kolejích se totiž můžete setkat s výjimečnými osobnostmi, například experimentálním filmařem Martinem Ježkem, který již roky křižuje Evropu jako průvodčí mezinárodních rychlíků. Zda náhodou nejde o jednu a touž osobu můžete zjistit 5. května v pražském kině Světozor, kde Gianfranco Rosi svůj oceněný film osobně uvede.

Sledujte aktuální informace o Sacro GRA i retrospektivě Gianfranka Rosiho na DAFilms.cz.

Sacro GRA





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

1.14DOK.REVUE
28. 04. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková