Sport

Jaké komentáře si vysloužila druhá série Českého žurnálu u uživatelů a uživatelek serveru Česko-slovenské filmové databáze?

Český žurnál

Český žurnál nedávno zakončil svou druhou sezónu. V porovnání s předchozím cyklem stoupl počet reakcí fanoušků na serveru ČSFD několikanásobně. Nejlépe skóroval první díl letošní série, Klusákovi „Dělníci bulváru“, který komentovalo celkem 263 uživatelů. To je téměř dvakrát více než počet komentářů, které si vysloužilo všech pět dílů první sezóny dohromady.

Nejčastěji je Klusákovi vyčítáno, že svým filmem poskytnul hlavní postavě svého dokumentu, bulvárnímu novináři Pavlu Novotnému a webu, který vede, lacinou reklamu v prostoru veřejnoprávní televize. Podle Verbala Novotný „udělal z ČT bulvární médium“, podle uživatelky willow666 film působí „jako jedno velké PR pro eXtra.cz“ a Kajda23 dílo glosuje slovy „bulvárně o bulváru“. Jinak vnímá tento aspekt filmu Traffic, který Dělníkům sice přiznává, že přejímají „výrazové prostředky a rétoriku bulváru“, ale dodává, že tak „činí distancovaným, ironicky pobaveným způsobem“.

Druhou nejvíce opakovanou výhradou je nízká, či dokonce – podle movieho – nulová informativní hodnota Klusákova dokumentu. Isherwooda zamrzelo, že „dokument vlastně ve finále nic neřekne“ a derewi si stěžuje, že se o bulváru „nedozvěděla nic nového.“ Trefnou odpověď na tuto kritiku představuje komentář DrBuzničky: „Dělníci nepostrádají silné téma. Není jím ovšem bulvár, ale fascinující postava Pavla Novotného.“ Dlouhá_potvora poznamenává, že za zklamaná očekávání mnoha diváků může nejspíš fakt, že „název a promo nasvědčovaly tomu, že půjde o nějakou komplexní studii českého bulvárního zákulisí“.

Spíše příznivě je naopak komentovaná volba hudby „evokující postupný rozklad“ (Sarkastic). Podle Mattyho je dílo „velmi dobře rytmizované znervózňujícím hudebním doprovodem“. Jansen vše shrnuje: „Intelektuálové bulvár milují. Zvlášť když k tomu hraje hudba Michaela Nymana.“

K nejméně komentovaným dílům letošního Českého žurnálu naopak patřily „Já, horník!“ Karla Žaluda a „Zločin pana Chytila“ Iva Bystřičana. Až na výjimky se diváci ve svých komentářích vyjadřovali výhradně k tématu. Žaludovi většina z nich vyčítala, že ztrácel čas zbytečnostmi („hlušinou“) – čímž měli na mysli odkazy ke způsobu natáčení –, že sonda do hornictví na Ostravsku nebyla dosti hluboká a výprava dostatečně výpravná (Ghatos). Na obranu režiséra zvedla svůj hlas pouze Lou_DeLarge, podle které originalita dokumentu spočívá v tom, že ukazuje „jednotku horníka, jeho vztah k práci, vnímání kontextu a sebe sama“.

Pro komentátory Bystřičanova dílu bylo naopak téma dostatečným důvodem k vesměs pozitivnímu hodnocení. Podle kirose179 je „hlavní význam tohoto dokumentu jasný – a to je fakt, že vůbec nějaký takový vznikl“. Oceňován je také režisérův konfrontační přístup. Jedině Matty jde ve svém komentáři za lacinou chválu tématu: vyjadřuje se, jak jinak, k rytmizaci díla. Bystřičanovi vyčítá, že „filmu chybí větší spád a svou formou odpovídá snaživější reportáži z pořadu typu Reportéři ČT, což je,“ dodává, „nevyhnutelná daň za ,žhavou' aktuálnost.“





výpis dalších článků rubriky:  Sport

4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková

starší články

2.14DOK.REVUE
30. 06. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková

související články:

2.13SportČeský žurnál aneb ohlasy fanoušků CSFD.cz nad pětidílným cyklem zabývajícím se důležitými událostmi uplynulého roku