Sport

Jaké komentáře si vysloužila druhá série Českého žurnálu u uživatelů a uživatelek serveru Česko-slovenské filmové databáze?

Český žurnál

Český žurnál nedávno zakončil svou druhou sezónu. V porovnání s předchozím cyklem stoupl počet reakcí fanoušků na serveru ČSFD několikanásobně. Nejlépe skóroval první díl letošní série, Klusákovi „Dělníci bulváru“, který komentovalo celkem 263 uživatelů. To je téměř dvakrát více než počet komentářů, které si vysloužilo všech pět dílů první sezóny dohromady.

Nejčastěji je Klusákovi vyčítáno, že svým filmem poskytnul hlavní postavě svého dokumentu, bulvárnímu novináři Pavlu Novotnému a webu, který vede, lacinou reklamu v prostoru veřejnoprávní televize. Podle Verbala Novotný „udělal z ČT bulvární médium“, podle uživatelky willow666 film působí „jako jedno velké PR pro eXtra.cz“ a Kajda23 dílo glosuje slovy „bulvárně o bulváru“. Jinak vnímá tento aspekt filmu Traffic, který Dělníkům sice přiznává, že přejímají „výrazové prostředky a rétoriku bulváru“, ale dodává, že tak „činí distancovaným, ironicky pobaveným způsobem“.

Druhou nejvíce opakovanou výhradou je nízká, či dokonce – podle movieho – nulová informativní hodnota Klusákova dokumentu. Isherwooda zamrzelo, že „dokument vlastně ve finále nic neřekne“ a derewi si stěžuje, že se o bulváru „nedozvěděla nic nového.“ Trefnou odpověď na tuto kritiku představuje komentář DrBuzničky: „Dělníci nepostrádají silné téma. Není jím ovšem bulvár, ale fascinující postava Pavla Novotného.“ Dlouhá_potvora poznamenává, že za zklamaná očekávání mnoha diváků může nejspíš fakt, že „název a promo nasvědčovaly tomu, že půjde o nějakou komplexní studii českého bulvárního zákulisí“.

Spíše příznivě je naopak komentovaná volba hudby „evokující postupný rozklad“ (Sarkastic). Podle Mattyho je dílo „velmi dobře rytmizované znervózňujícím hudebním doprovodem“. Jansen vše shrnuje: „Intelektuálové bulvár milují. Zvlášť když k tomu hraje hudba Michaela Nymana.“

K nejméně komentovaným dílům letošního Českého žurnálu naopak patřily „Já, horník!“ Karla Žaluda a „Zločin pana Chytila“ Iva Bystřičana. Až na výjimky se diváci ve svých komentářích vyjadřovali výhradně k tématu. Žaludovi většina z nich vyčítala, že ztrácel čas zbytečnostmi („hlušinou“) – čímž měli na mysli odkazy ke způsobu natáčení –, že sonda do hornictví na Ostravsku nebyla dosti hluboká a výprava dostatečně výpravná (Ghatos). Na obranu režiséra zvedla svůj hlas pouze Lou_DeLarge, podle které originalita dokumentu spočívá v tom, že ukazuje „jednotku horníka, jeho vztah k práci, vnímání kontextu a sebe sama“.

Pro komentátory Bystřičanova dílu bylo naopak téma dostatečným důvodem k vesměs pozitivnímu hodnocení. Podle kirose179 je „hlavní význam tohoto dokumentu jasný – a to je fakt, že vůbec nějaký takový vznikl“. Oceňován je také režisérův konfrontační přístup. Jedině Matty jde ve svém komentáři za lacinou chválu tématu: vyjadřuje se, jak jinak, k rytmizaci díla. Bystřičanovi vyčítá, že „filmu chybí větší spád a svou formou odpovídá snaživější reportáži z pořadu typu Reportéři ČT, což je,“ dodává, „nevyhnutelná daň za ,žhavou' aktuálnost.“





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

2.14DOK.REVUE
30. 06. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková

související články:

2.13SportČeský žurnál aneb ohlasy fanoušků CSFD.cz nad pětidílným cyklem zabývajícím se důležitými událostmi uplynulého roku