Sport

14. MFDF Ji.hlava - filmy - poroty - průhledné bytosti - East Silver

Plakát 14. MFDF Ji.hlava

Přes 270 snímků, nejvíce ve čtrnáctileté historii, nabízí program 14. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Jen výčet jejich názvů vydá na několik tiskových stran. Myslíte, že by byl nudný? Kdepak, filmové tituly jsou tak pozoruhodné, že z nich lze sestavit i – v tomto případě pokleslou – báseň, inspirovanou dokumenty z hlavní festivalové soutěžní sekce:

Opus Bonum

Neskutečný les
Zádumčivost a divočina
Přísaha

Nájemný vrah – Pokoj 164
Střílení na slona
Krvavé lekce

Touha po světle
Výstup na nebe
Bůh tohle neříká

Sestavte svou báseň složenou z názvů jihlavských filmů. Jejich přehled najdete na www.dokument-festival.cz.

V porotách jihlavského festivalu záměrně v duchu otevřenosti dokumentárních filmů vedle režisérů či filmových kritiků každoročně zasedají reprezentativní osobnosti české společnosti, letos mimo jiné legenda české filmové kritiky Galina Kopaněva, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal, kanadský filmař Mike Hoolboom, chartista a zakladatel Spolku Šalamoun John Bok, slovenská fotografka Lucia Nimcová nebo filmový experimentátor a průvodčí nočních transevropských vlaků Martin Ježek, jeho osudová žena Hedvika a desetiletý syn Mikoláš.

Průhlednými bytostmi, jejichž filmovou retrospektivu v Jihlavě uvidíte, jsou bolivijský režisér Jorge Ruiz, japonský experimentátor Ichiro Seuoka a maďarský filmař András Szirtés. Zatímco restaurovanou filmovou kopii Ruizova nejslavnějšího filmu Vrať se, Sebastiano zapůjčila Americká filmová akademie a projekci uvede Ruizův syn, Szirtés své filmy natáčí na nejrůznější typy filmových kamer – od těch lumierovských na kliku po digitální, filmové kopie sám vyvolává i schraňuje ve svém budapešťském ateliéru. Jeho filmové dílo reprezentuje filmovou vášeň, technologické proměny kinematografie i osobní příběh východoevropského emigranta, který před komunismem odešel do New Yorku, aby zde v  dialogu s Jonasem Mekasem natáčel své osmičkové deníkové filmy.

Témata denacifikace Rumunska, z různých perspektiv nahlížená východoevropská totalitní minulost i kapitalistická přítomnost, emancipace slovenských Romů, portréty mladých indických boxerů toužících po zlatých medailích z londýnské olympiády i zamyšlení nad každodenními banalitami, které poukazují na to temné v nás – to vše zkoumají připravované filmy z východoevropského regionu, které již po desáté představí East European Forum, největší setkání středo- a východoevropských dokumentárních tvůrců s předními evropskými a severoamerickými televizními producenty, distributory, nákupčími a zástupci filmových fondů. Příležitostí, jak vyřešit tradiční festivalové trauma permanentního unikání filmů, je pro filmové profesionály určený trh East Silver, který je zaměřen na kinematografie zemí střední a východní Evropy, ale nabízí ve zdigitalizované podobě i festivalový program. East Silver v průběhu roku reprezentuje vybrané dokumenty z východoevropského regionu na téměř dvou desítkách světových festivalů, širokou škálu nejnovějších filmů pak představí přímo v Jihlavě. Od roku 2009 uděluje ceny na podporu distribuce s názvem Stříbrné oko neboli Silver Eye.

„Být lampou, toužil bych svítit i jinam, než mi určil inženýr,“ říká výtvarník Viktor Karlík, autor festivalových cen, které jsou nápadně podobné pouličním lampám. Šest se jich i letos udělí na slavnostním zakončení festivalu 30. října, které bude letos od 20 hodin přenášet Česká televize.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

4.10DOK.REVUE
18. 10. 2010


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková