Sport

Zemřel Richard Leacock - světonázor Matina Vadase - nejsilnější dokumentární zážitky roku 2010 - oceňovaná Katka

Fotografie z filmu "Vlastní životopis Nikolae Ceauşesca"

Zemřel Richard Leacock. Režisér, který začínal jako kameraman u Roberta Flahertyho, autora prvních dokumentárních filmů vůbec. I při vlastním natáčení zůstával tím, kdo určuje, co divák vidí. Jeho filmový objektiv sledoval Johna F. Kennedyho, Igora Stravinského či Marcela Duchampa. V šedesátých letech byl vůdčí postavou Direct cinema, hnutí, které usilovalo o bezprostřednost a autenticitu v kinematografii. V devadesátých letech ze stejných důvodů uvítal i nástup digitálních kamer a navzdory tehdejšímu naladění režisérů napříč generacemi zarputile prosazoval jejich používání. „Nyní může film natočit každý. Už nepůjde o to, zda má režisér na natáčení peníze, ale zda má co říct. Podobně jako v literatuře. Tužku má každý, záleží jen na tom, co s ní dokáže napsat,“ pronesl v roce 2000 na jihlavském festivalu, kde osobně převzal Cenu za přínos světové kinematografii. Kromě Jihlavy navštívil ve stejném roce i karlovarský festival, kde zasedl v porotě, a o pár let později i festival Jeden svět.

Dokumentarista Martin Vadas se v roce 2007 stal signatářem kontroverzního manifestu D.O.S.T. Kromě některých politiků ODS ho podepsali také lidé ze stran Právo a spravedlnost a sdružení Vlastenecká fronta, které Bezpečnostní informační služba zařadila ve výroční zprávě za rok 2006 mezi krajně nacionalisticky až xenofobně zaměřené organizace. „Uznávám hodnotu národa a vlasti jako konstitutivní prvek utváření lidské osobnosti a odmítám se rozplynout v tavicím kotlíku vykořeněného kosmopolitismu,“ píše se mimo jiné v textu, který dále podtrhuje: „Uznávám nestejnost a komplementaritu muže a ženy a odmítám shora řízený program bezpohlavní společnosti.“

Z dvaceti filmových kritiků oslovených časopisem Cinepur, kteří měli vybrat pět nejlepších filmů roku 2010, jen šest uvedlo jako jeden ze svých nejsilnějších filmových zážitků i dokumentární film. Třikrát byl zmíněn Vlastní životopis Nikolae Ceauşesca, oceněný loni na MFDF Jihlava Cenou pro nejlepší dokument střední a východní Evropy, dvakrát poslední snímek Jeana-Luca Godarda Socialismus a jednou mexický film Alamar.

V roce 2010 distributoři uvedli do českých kin 21 hraných a 16 dokumentárních českých celovečerních filmů. Českého lva i Cenu kritiků pro nejlepší dokument získal snímek Katka režisérky Heleny Třeštíkové, který patří mezi mezinárodně i divácky nejúspěšnější české filmy minulého roku. „Bída zdejší filmové kritiky je dána neustálým nadbíháním mainstreamu,“ napsal Kamil Fila ve své reflexi Cen české filmové kritiky.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

1.11DOK.REVUE
04. 03. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková