Sport

Mnozí diváci si stěžují na povrchní filmové kritiky v českých médiích. Co píší o zhlédnutých filmech právě oni na stránky csfd.cz?

Posuďte sami u vybraných dokumentů, které byly oceněny nebo měly svou světovou premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Jihlava a jsou či brzy budou v českých kinech či v internetové distribuci. 

 

Pod sluncem tma, režie Martin Mareček, ČR 2011. Nejlepší český dokumentární film, Cena diváků a cena Silver Eye na MFDF Jihlava. Právě v českých kinech.

„Martin Mareček upustil ich formu a nenápadně se přesunul za kameru. Zatímco v Auto*matu byl hlavní postavou, aniž by však svým egem převálcoval film samotný, tak tentokrát se v záběru mihne jen jedinkrát, a to očividně omylem. To na samotném sdělení neubírá, ale naopak Mareček nechává volné pole pro dvojici českých elektroinstalatérů. Pod sluncem tma tak není dokumentem o Africe, ale o Evropanech v ní. Konfrontuje myšlení diváků s africkými reáliemi, přičemž potutelně ukazuje nepopulární přístupy k rozvojovému aktivismu. To, co na Marečkovi obdivuju, je naprosto pokora ke svému tématu, kterému pokaždé přizpůsobí i svůj dokumentární styl.“ CheGuevara Celkové hodnocení uživatelů 82 %. 

 

31 konců / 31 začátků, režie Rafani, ČR 2011. Zvláštní cena poroty České radosti. Od 1. 1. 2011 na www.dafilms.com.

„Fakt, že film nenatočili školení filmaři (ale jen umělci) se stalo výhodou a vznikl tak velmi nečeský film, který působí víc než jen příjemný průvan. Dokument, kde se musíte zvlášť soustředit na zvuk (slova) a zvlášť pak na obraz. A zásadní je střih. Zároveň je to dokument poněkud insiderský, ale komu to nevadí nebo se orientuje, nabídne pozoruhodnou procházku Prahou a současnou kulturou (nejen alternativní) přes periferie do středu a zase ven.“ Názorožec. Celkové hodnocení uživatelů 71 % 

 

Ro©k života, režie Jan Gogola ml., ČR 2011. Právě v kinech. 

„Dost mě to bavilo, nemám co vytknout. Zpočátku mě iritovaly přiblblé otázky režiséra Gogoly, ale pak jsem jim přišel na chuť a docela mě začaly bavit a musím říct, že režisér odvedl dobrou práci. Nejvíc se mi líbily scény Olda na pařezu v liliích a Olda obdivující obrázkovou knihu Josefa Lady. Katapult je velice podceňovaná kapela, ale ti kluci měli a mají ten rock’n’roll v srdcích a takových lidí tu nikdy moc nebylo a teď už nejsou skoro žádní... Hodně zdraví a úspěchů. Oldo :-)“ Lockeroom. Celkové hodnocení uživatelů 59 %.




5.11DOK.REVUE
18. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková