Sport

Bill Nichols - vítězové 14. MFDF Ji.hlava - prachy a peníze - ocenění pro České dokumenty

„Chci vědět, jak se dokumentární tvůrce vyrovnává s tím, že se namísto budování imaginárního světa věnuje světu reálnému: jak vnímá svět a jak mi ho pomáhá vidět nově,“ shrnul při loňské návštěvě jihlavského festivalu americký teoretik a tehdejší porotce Bill Nichols, co ho fascinuje na dokumentární kinematografii. Nichols je autorem výjimečného a čtivého Úvodu do dokumentárního filmu, který právě vyšel díky spolupráci MFDF Jihlava a Nakladatelství AMU. 

 

„Fotografie použité ve filmu pocházejí z rukou zločinců v policejních uniformách a byly nalezeny v tajných vězeňských archivech portugalské policie. Režisérka vyhledala přeživší oběti a nechala si od nich vyprávět prosté a zároveň spletité příběhy o mučení, zohyzďování a přežití. Záběry nám jinými slovy ukazují, jak těžké je zachovat si tvář a  za jakou cenu nyní pohlížíme do tváře, jako je tahle,“ zdůvodnil udělení Ceny pro nejlepší dokumentární film na MFDF Jihlava portugalskému snímku 48 kanadský filmař a porotce Mike Hoolboom. Cenu regionu střední a východní Evropy získal rumunský Vlastní životopis Nicolae Ceausesca, sestavený téměř výhradně z  propagandistických filmů komunistického Rumunska. Cenu pro nejlepší český dokument si ve velké konkurenci vydobyl dvojportrét Ženy SHR dvojice autorů Martin Dušek – Ondřej Provazník. Cenu za přínos světové kinematografii osobně převzal Karel Vachek. 

 

Filmař Miroslav Vaněk dostal od dvou kasin dohromady 17,3 milionu. Část peněz prý použije na natáčení dvou detektivek a jednoho televizního dokumentu. A část pošle do Kostariky na humanitární účely - údajně tam za ně vzniknou výukové pořady. Jaké, pro koho a kdo projekt zaštiťuje, ale vytrvale odmítá upřesnit. „Já vám to prostě nechci říct, rozumíte?“,“ rozčílil se Vaněk v Hospodářských novinách, které důsledně analyzovaly, jak české hazardní firmy každým rokem rozdělují více než tři miliardy korun, které musejí podle zákona věnovat na dobročinné účely. Neznámou zůstává, jak objevili právě filmaře Vaňka, o kterém nenajdete na filmových serverech ani řádek. 

 

„Z důvodu nestabilního financování české kinematografie musela Rada pro podporu a rozvoj české kinematografie omezit množství a běžné výše podpor jednotlivých projektů,“ píše se v  listopadové zprávě klíčového českého státního fondu. Jeho přidělení, či nepřidělení podpory rozhoduje o tom, zda a jaké české filmy či filmové projekty v následujících letech vzniknou. 

 

Podzim zvonil zahraničními filmovými cenami pro české dokumenty: časosběrný film Katka si odvezl dvě sošky z kanadského Montrealu, dokumentární komedii Český mír ověnčili ještě před severokorejskými útoky cenou Bílá husa v jihokorejském městě Paju, které leží asi deset kilometrů od hraniční řeky rozdělující korejský poloostrov, snímek Oko nad Prahou získal hlavní dokumentární trofej na varšavském festivalu, který je už dva roky členem klubu festivalů kategorie A, a televizní dokument Zabíjení po česku si kromě Ceny Respektu z jihlavského festivalu odvezl i německou Cenu Franze Werfela. 

 

Nevíte, jak o Vánocích obdarovat své blízké? Nechali jste nakupování dárků na poslední chvíli? Darujte jim film. Na docalliancefilms.com můžete vybírat z téměř pěti set dokumentárních a experimentálních snímků.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

5.10DOK.REVUE
19. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková