Sport

Náročná porota AFO - Bohumil Doležal reaguje na Český mír - předvolební kampaň a dokumentaristé - volební speciál na DAFilms

Není zvykem, aby nejnáročnější porotou festivalu byla ta studentská. Letošnímu Academia filmu Olomouc se to stalo. Napříč českými filmy nenašla žádný hodný ocenění s tímto zdůvodněním: „Tato cena se uděluje dokumentům s vědecko-populární tematikou, a je problematické najít takový český film v kontextu zahraniční produkce, ale i v kontextu historie českého vědecko-populárního filmu, který by splňoval měřítka i úroveň, na které jsme byli zvyklí z předchozích let. Bohužel, žádný z filmů naše očekáván a představy nesplnil.“ 

„Filmaři Remunda a Klusák, kteří prosluli zřejmě docela vydařeným filmem Český sen, natočili film o hnusných obhájcích radaru (na rozdíl od Ondřeje Štindla, který patřil podle vlastních slov k jeho umírněným zastáncům, patřil jsem já k jeho zastáncům fanatickým a patřím k nim dodnes) a statečných bojovníků za mír a usmíření (s Putinovou veleříší),“ píše ve svých internetových Událostech Bohumil Doležal, dnes politický – v šedesátých letech literární – kritik, a dodává: „V žádném případě se na to svinstvo nepůjdu podívat.“ 

Inscenovaný dokumentární film Alda, natočený studentkou FAMU Vierou Čakányovou na základě velmi osobních zápisků osoby postižené demencí Alzheimerova typu, uvedený ve světové premiéře na MFDF Jihlava, získal cenu Regards Neufs na prestižním švýcarském festivalu Visions du réel Nyon. 

Mentálně postižení se pod vedením dokumentaristky Lindy Jablonské rozdělili do filmových štábů a natáčeli v průběhu předvolební kampaně vlastní film. Rozhodli se přijít za politiky, když politici nechodí za nimi. „Myslíš, že to jenom hraje, nebo je retardovanej?“ ptal se bokem při natáčení jeden z kolegů Tomáše Vandase, lídra Dělnické strany sociální spravedlnosti. I další filmaře, kteří vystudovali Katedru dokumentární tvorby pražské FAMU, vyprovokovaly volby k tomu, aby vzali do své pravé ruky digitální kameru. Filip Renč natočil sérii klipů pro Občanskou demokratickou stranu, Jakub Sommer pro Stranu zelených a Petr Zelenka s cílem odradit voliče od levicových stran kontroverzní virální video „Přemluv bábu!“, které do voleb přesáhlo 650 000 stažení. 

Léčba Klausem zapůsobila na nejvíce diváků. Právě tento film Igora Chauna zamýšlející se nad porevolučním vývojem v České republice, důvěrou a zklamáním z demokratických ideálů a praktické politiky, přilákal nejvíc návštěvníků ve virtuálních volbách na portálu www.docalliancefilms.com, kde v předminulém týdnu proběhl „volební speciál“ – série politických dokumentů, zaznamenávajících proměny české politiky a politiků v průběhu uplynulých 20 let, byla k dispozici zdarma ke streamování. Úspěšné byly i filmy Pavla Kouteckého Oj, to byl boj, dokumentující kampaň před prvními svobodnými volbami v roce 1990, či Zánik Československa v parlamentu ukazující vznik dvou nových států. Papírový atentát Radima Procházky nebo desetiminutová glosa Igora Chauna Komunistický 1.máj 1990 v Praze Vokovicích oslovily další stovky diváků. 

Filmy promítané pomocí technologie 3D pomáhají rozpoznat vady zraku.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

1.10DOK.REVUE
23. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková