Sport

Panel ČT Český dokument - více financí nebude - modernizace na dokusoap a dokudrama - Ptáčata - nejde stihnout udělat skutečný film - nejdůležitější je sledovanost

„Nalijme si čistého vína. Více financí do tvorby nebude. Jsme na vrcholu a objem prostředků bude muset jít dolů,“ řekl na panelu Český dokument Václav Myslík, ředitel výroby České televize. Diskusi i dvoudenní přehlídku českých dokumentů pořádala již druhým rokem veřejnoprávní televize a osobně se jí účastnili jak členové jejího vrcholného vedení, tak zástupci ministerstva kultury, státního fondu i čeští režiséři a producenti.

„Režiséři by měli přemýšlet o nové formě pro své téma, než je klasický televizní dokument,“ vysvětlila Kateřina Fričová, ředitelka programu ČT, novou programovou strategii: „Příběh zůstává stejný, ale forma by se měla změnit“. Dokumentům uváděným na ČT 2 v hlavním vysílacím čase klesá sledovanost, proto se podle Fričové chystá Česká televize posunout jejich uvedení na jednadvacátou hodinu. A budoucí ředitel ČT 1 Radan Dolejš ji doplnil: „Budeme po vás chtít modernizovat žánr na docusoap a docudrama.“ Pro hlavní kanál veřejnoprávní televize si jako původní český dokument představuje především Nejasná úmrtí a 13. komnatu. „Tyto osobnostní dokumenty jsou i pro ČT 1.“

Veřejnoprávní televize na podzim nabídne českým divákům původní docusoap. Právě ukázka připravované šestnáctidílné docusoap s názvem Ptáčata, která sleduje žáky druhé třídy v průběhu celého školního roku, rozpoutala vášnivou diskusi. „Protože byla ve třídě většina romských dětí, napsali rodiče těch ’bílých’, že si nepřejí, aby jejich děti chodily právě do této třídy. To byl pro nás hlavní impulz, abychom vše rychle začali natáčet. I dětem jsme rozdali pět malých digitálních kamer, vše tak sledujeme i jejich očima.“ popisuje začátek projektu dramaturgyně Kamila Zlatušková. „Tato situace naznačila, že když se někdo narodí jako outsider, má v této roli podle většinové společnosti prožít celý život. “

„ V podmínkách České televize je dokumentaristika náročný koníček, takové velké hobby, protože za deset natáčecích dnů a deset dnů ve střižně nejde stihnout udělat skutečný film,“ podělil se o svou čerstvou zkušenost režisér Martin Dušek, který je také spoluautorem snímku Poustevna, das ist Paradies!, oceněného Cenou pro nejlepší český dokumentární film 2007.

„Myslím, že televize si bude muset uhájit svou pozici. Jako veřejnoprávní subjekt by neměla jen vyrábět program s největší sledovaností. Ani filmy nové vlny nepatřily v kinech k nejnavštěvovanějším, ale dodnes je viděly miliony lidí. Stále se hrají na festivalech, pravidelně je vysílají české i zahraniční televize,“ oponoval bývalým kolegům bývalý dramaturg ČT Brno Jan Gogola ml.

„Pro mě je nejdůležitější zvednout sledovanost. Přátelé, pojďme s tím něco udělat,“ vyzvala emotivně všechny přítomné Jana Škopková, která byla letos jmenována šéfdramaturgyní Centra publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání.

O týden později odsouhlasila Rada České televize za hospodaření s vyrovnaným rozpočtem odměnu pro jejího generálního ředitele Jiřího Janečka ve výši více než 700 000 korun. Celkový rozpočet televize dosáhl téměř sedmi miliard korun. Pro srovnání výdaje ministerstva kultury v tomtéž roce byly vyšší ani ne o miliardu a půl.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková
4.17Když se příslib nepromění v realitu, nastává nekončící šichtaPoznámky z poslední projekce Živého kina Praha 2017Veronika Hanáková
3.17Inspirativní čteníTipy na inspirativní čtení o dokumentární a mediální krajině:Andrea Slováková
2.17Jednou nohou v absolutnu: Hon na ParkinsonaJak vznikal letošní český vítěz mezinárodního festivalu populárně-vědeckých filmů Hon na ParkinsonaJitka Lanšperková

starší články

2.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková