Sport

Panel ČT Český dokument - více financí nebude - modernizace na dokusoap a dokudrama - Ptáčata - nejde stihnout udělat skutečný film - nejdůležitější je sledovanost

„Nalijme si čistého vína. Více financí do tvorby nebude. Jsme na vrcholu a objem prostředků bude muset jít dolů,“ řekl na panelu Český dokument Václav Myslík, ředitel výroby České televize. Diskusi i dvoudenní přehlídku českých dokumentů pořádala již druhým rokem veřejnoprávní televize a osobně se jí účastnili jak členové jejího vrcholného vedení, tak zástupci ministerstva kultury, státního fondu i čeští režiséři a producenti.

„Režiséři by měli přemýšlet o nové formě pro své téma, než je klasický televizní dokument,“ vysvětlila Kateřina Fričová, ředitelka programu ČT, novou programovou strategii: „Příběh zůstává stejný, ale forma by se měla změnit“. Dokumentům uváděným na ČT 2 v hlavním vysílacím čase klesá sledovanost, proto se podle Fričové chystá Česká televize posunout jejich uvedení na jednadvacátou hodinu. A budoucí ředitel ČT 1 Radan Dolejš ji doplnil: „Budeme po vás chtít modernizovat žánr na docusoap a docudrama.“ Pro hlavní kanál veřejnoprávní televize si jako původní český dokument představuje především Nejasná úmrtí a 13. komnatu. „Tyto osobnostní dokumenty jsou i pro ČT 1.“

Veřejnoprávní televize na podzim nabídne českým divákům původní docusoap. Právě ukázka připravované šestnáctidílné docusoap s názvem Ptáčata, která sleduje žáky druhé třídy v průběhu celého školního roku, rozpoutala vášnivou diskusi. „Protože byla ve třídě většina romských dětí, napsali rodiče těch ’bílých’, že si nepřejí, aby jejich děti chodily právě do této třídy. To byl pro nás hlavní impulz, abychom vše rychle začali natáčet. I dětem jsme rozdali pět malých digitálních kamer, vše tak sledujeme i jejich očima.“ popisuje začátek projektu dramaturgyně Kamila Zlatušková. „Tato situace naznačila, že když se někdo narodí jako outsider, má v této roli podle většinové společnosti prožít celý život. “

„ V podmínkách České televize je dokumentaristika náročný koníček, takové velké hobby, protože za deset natáčecích dnů a deset dnů ve střižně nejde stihnout udělat skutečný film,“ podělil se o svou čerstvou zkušenost režisér Martin Dušek, který je také spoluautorem snímku Poustevna, das ist Paradies!, oceněného Cenou pro nejlepší český dokumentární film 2007.

„Myslím, že televize si bude muset uhájit svou pozici. Jako veřejnoprávní subjekt by neměla jen vyrábět program s největší sledovaností. Ani filmy nové vlny nepatřily v kinech k nejnavštěvovanějším, ale dodnes je viděly miliony lidí. Stále se hrají na festivalech, pravidelně je vysílají české i zahraniční televize,“ oponoval bývalým kolegům bývalý dramaturg ČT Brno Jan Gogola ml.

„Pro mě je nejdůležitější zvednout sledovanost. Přátelé, pojďme s tím něco udělat,“ vyzvala emotivně všechny přítomné Jana Škopková, která byla letos jmenována šéfdramaturgyní Centra publicistiky, dokumentaristiky a vzdělávání.

O týden později odsouhlasila Rada České televize za hospodaření s vyrovnaným rozpočtem odměnu pro jejího generálního ředitele Jiřího Janečka ve výši více než 700 000 korun. Celkový rozpočet televize dosáhl téměř sedmi miliard korun. Pro srovnání výdaje ministerstva kultury v tomtéž roce byly vyšší ani ne o miliardu a půl.





výpis dalších článků rubriky:  Sport

4.1910 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila Boháčková
4.19Slovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš Hudák
3.19Startovací rampa pro dokumenty z východuO užitečnosti projektu Docu Talents from the EastRené Kubášek
2.19Dvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin Svoboda
1.19Na chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené Kubášek
5.18Paměť ji.hlavských porotců Galerie paměťových schránek porotců MFDF Ji.hlava 2018 Redakce
4.18Haló, tady Beuys!Reportáž z první projekce cyklu dokumentárních filmů věnovaných vlivným osobnostem vizuální kultury. Pavla Rousková
1.18Aktualizace Jednoho světaCo připravuje jubilejní 20. ročník festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden světJitka Lanšperková
6.17Když radost, tak z letošní Ji.hlavyDokumentární projekt nabídl dokufikci, vizuální esej i skrytou kameruZuzana Drtilová
5.17Mezi dokumentem a fikcí Dokument vs. fikce na 21. MFDF Ji.hlavaJitka Lanšperková

starší články

2.10DOK.REVUE
24. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková