Spoznaj svoju ulicu

Projekt My Street Films na 21. MFDF Ji.hlava prezentuje nejlepší filmy uplynulového roku, které vznikly ve spolupráci s MSF

Jiná perspektiva (Barbora Hlaváčová, Kateřina Kaclíková, Tadeáš Polák, Tereza Reichová, 2016)

Na počiatku bola mapa. Kus papiera s čiarami a písmenami. K ľuďom prehovárala len strohou rečou, okrem dĺžky a názvu ulíc sme z nej takmer nič nedozvedeli. Nástup staršej sestry, využívajúcej radarové snímky, bol pre nás zlomový. Zrazu sme každý kúsok mesta videli vo farbách, konkrétnejšie. O živote v ňom nám však stále hovorila príliš málo. Nemé fotografie síce naznačujú pohyb, o jeho smerovaní však môžeme len polemizovať.  Ako ľudia v danom meste žijú? Aké miesta radi navštevujú, aké sú ich osudy?

Tieto odpovede nám pomáhajú zodpovedať mapy interaktívne. Jedna z nich tvorí silný pilier projektu My Street Films, ktorý dovoľuje divákovi nahliadnuť do pestrého, každodenného života (nie len) českých ulíc, prostredníctvom kamery v rukách začínajúcich dokumentaristov. Na jeho internetových stránkach (www.mystreetfilms.cz) nájdete množstvo krátkych filmov z rôznych kútov republiky. Stačí si na mape rozkliknúť konkrétne mesto a vybrať si z ponuky ulíc, v ktorých videá vznikli.

Tie najúspešnejšie z tohtoročných filmov máte možnosť vidieť výnimočne i na veľkom plátne počas MFDF Ji.hlava. V stredu 25.10. o 14:00 sa v Dukle Reform bude premietať krátky počin Barbory Hlaváčovej, Kateřiny Kaclíkovej a Tadeáša Poláka s názvom Iná perspektíva. Čo pre ľudí znamená 17. november? Vnímajú ho len ako ďalší z voľných dní alebo sú si stále vedomí jeho spoločenského významu?

Černý most (Širín Nafariehová, 2017)

Víťaza štvrtého ročníka súťaže, Čierny most v réžii Širín Nafariehovej, bude uvedený taktiež v stredu 25.10. o 22:30 v Dukle Reform. Širín spoločne s ďalšími študentkami rôznych národností oslovuje mladého, českého vlastenca. Po nadviazaní kontaktu a spoločne strávenom čase pred ním odhaľujú pravdu o svojom pôvode. Bude schopný zástanca hesla „Čechy čechům“ prehodnotiť svoje názory a udržať začínajúce priateľstvo?

V stredu 26.10. sa o 9:30 v Dukle Reform presvedčíme, že projekt nepôsobí len v čechách. Ukrajinka Maria Stoianova vytvorila video denník Máma,  v ktorom žena cez okno sleduje dianie v Mariupole, aby mohla poskytnúť obraz o miestnom živote dcére v Kyjeve.

Príďte sa pozrieť na prvé, krátke filmy mladých, nádejných dokumentaristov, ktorí rozhodne majú čo povedať. Ak tiež túžite natočiť svoj krátky film a zanechať na mapke My Street Films aj svoju stopu, nie je nič jednoduchšie. Je to totiž v prvom rade podporný projekt, ktorý sa snaží motivovať a pomáhať tým, ktorý sa chcú do magického sveta filmu zapojiť.  Ak neviete ako začať, máte možnosť zúčastniť sa workshopov s filmovými profesionálmi, na ktorých sa všetko dôležité dozviete a vyskúšate si i v praxi. Jeden z nich prebieha dokonca priamo počas festivalu, konkrétne s Martinom Marečkom. Svoj námet na film môžete zároveň poslať do súťaže a získať tak vlastného lektora, ktorý vám pomôže dostať sa cez tvorbu scenára až k samotnému filmu. Ak však v šuplíku skrývate už hotové dielo, súťaž filmov je tu len pre vás. Viac informácii sa dozviete na www.mystreetfilms.cz alebo priamo na projekciách.




F2.17DOK.REVUE
26. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková