Na Ji.hlavský festival dorazil Marcel Ophuls a Kateřina Šedá

Páteční Ji.hlava přivítala oscarového režiséra Marcela Ophulse. Nejlepším filmem v sekci Svědectví o poznání je argentinský snímek Panický záchvat. Umělkyně Kateřina Šedá uvedla projekt Made in Slavutych.

foto: Antonín Matějovský

Událostí 21. Ji.hlavy byla debata s oscarovým režisérem Marcelem Ophulsem. „Nemám rád obchodníky s pravdou, jsou to domýšliví pitomci. Objektivity je těžké dosáhnout, a proto mi připadají cinéma vérité a Free Cinema hloupé a zastaralé,“ řekl divákům Ophuls, jehož filmy jsou svědectvím válečných událostí minulého století. „Pro mě je nejdůležitější příběh a jediná kreativní dokumentaristická práce se odehrává ve střižně. Tvoříte tam strukturu filmu, to, jak chcete příběh vyprávět,“ dodal režisér, který si z festivalu odveze cenu za přínos světové kinematografii. Režisér také ve večerních hodinách uvedl film Mnichov aneb Mír pro naši zemi.

Svědectví o panických stavech
Cenu za nejlepší film v sekci Svědectví o poznání získal argentinský snímek Panický záchvat režiséra Ernesta Ardita. „Film představuje komplexní výpověď o vlivu současné moderní společnosti charakterizované výrazným rozvojem globální mediální komunikační sítě na psychiku jedince. Nabízí mezioborovou perspektivu, která propojuje zkoumání přírodních věd s výzkumem současné mediální teorie a kultury. To vše činí srozumitelným jazykem, jenž se dotýká každého z nás a přináší jasné poselství, které lze vztáhnout k naší každodenní žité zkušenosti uvnitř moderní civilizace,“ ocenila porota obraz života v uspěchané moderní společnosti.

Kontroverzní divadelník inspiroval
Páteční Inspirační fórum, které tradičně představuje tři „nefilmové“ hosty, patřilo chorvatskému divadelníkovi Oliveru Frljićovi. Provokativní pověst si vysloužil rozkrýváním tabuizovaných témat napříč evropskými zeměmi. „Divadlo by nemělo lidi spojovat, ale provokovat. Cílem mých her je změnit společenskou realitu. Své hry nepovažuji za umění, protože umění bývá považováno za krásné a jde většinou na ruku vládnoucím institucím, vůči kterým se vymezuji,“ uvedl na besedě Frljić.

Lidská kronika Ukrajiny
Debatní prostor Inspiration Forum Lounge @ Respekt Café v přízemí DKO ovládla umělkyně Kateřina Šedá, která představila projekt Made in Slavutych. Do Ji.hlavy přivezla několik desítek obyvatel z ukrajinského města nedaleko Černobylu. „V průběhu projektu jsem si uvědomila, že lidé ze Slavutyče žijí v přesvědčení, že mohou velmi málo ovlivnit občanský život. Tento přístup jsem chtěla změnit,“ řekla o svém novém projektu Šedá.




F4.17DOK.REVUE
28. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková