Na Ji.hlavský festival dorazil Marcel Ophuls a Kateřina Šedá

Páteční Ji.hlava přivítala oscarového režiséra Marcela Ophulse. Nejlepším filmem v sekci Svědectví o poznání je argentinský snímek Panický záchvat. Umělkyně Kateřina Šedá uvedla projekt Made in Slavutych.

foto: Antonín Matějovský

Událostí 21. Ji.hlavy byla debata s oscarovým režisérem Marcelem Ophulsem. „Nemám rád obchodníky s pravdou, jsou to domýšliví pitomci. Objektivity je těžké dosáhnout, a proto mi připadají cinéma vérité a Free Cinema hloupé a zastaralé,“ řekl divákům Ophuls, jehož filmy jsou svědectvím válečných událostí minulého století. „Pro mě je nejdůležitější příběh a jediná kreativní dokumentaristická práce se odehrává ve střižně. Tvoříte tam strukturu filmu, to, jak chcete příběh vyprávět,“ dodal režisér, který si z festivalu odveze cenu za přínos světové kinematografii. Režisér také ve večerních hodinách uvedl film Mnichov aneb Mír pro naši zemi.

Svědectví o panických stavech
Cenu za nejlepší film v sekci Svědectví o poznání získal argentinský snímek Panický záchvat režiséra Ernesta Ardita. „Film představuje komplexní výpověď o vlivu současné moderní společnosti charakterizované výrazným rozvojem globální mediální komunikační sítě na psychiku jedince. Nabízí mezioborovou perspektivu, která propojuje zkoumání přírodních věd s výzkumem současné mediální teorie a kultury. To vše činí srozumitelným jazykem, jenž se dotýká každého z nás a přináší jasné poselství, které lze vztáhnout k naší každodenní žité zkušenosti uvnitř moderní civilizace,“ ocenila porota obraz života v uspěchané moderní společnosti.

Kontroverzní divadelník inspiroval
Páteční Inspirační fórum, které tradičně představuje tři „nefilmové“ hosty, patřilo chorvatskému divadelníkovi Oliveru Frljićovi. Provokativní pověst si vysloužil rozkrýváním tabuizovaných témat napříč evropskými zeměmi. „Divadlo by nemělo lidi spojovat, ale provokovat. Cílem mých her je změnit společenskou realitu. Své hry nepovažuji za umění, protože umění bývá považováno za krásné a jde většinou na ruku vládnoucím institucím, vůči kterým se vymezuji,“ uvedl na besedě Frljić.

Lidská kronika Ukrajiny
Debatní prostor Inspiration Forum Lounge @ Respekt Café v přízemí DKO ovládla umělkyně Kateřina Šedá, která představila projekt Made in Slavutych. Do Ji.hlavy přivezla několik desítek obyvatel z ukrajinského města nedaleko Černobylu. „V průběhu projektu jsem si uvědomila, že lidé ze Slavutyče žijí v přesvědčení, že mohou velmi málo ovlivnit občanský život. Tento přístup jsem chtěla změnit,“ řekla o svém novém projektu Šedá.




F4.17DOK.REVUE
28. 10. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl