Uvnitř časového krystalu temnoty a světla

O etice, estetice a metodách filmového obrazu

Tak jako se ve vesmíru vzdálenost měří na světelné roky, i v univerzu filmu je prostor tvořen z času a světla. Vztah mezi světlem a časem, jenž nemůže být pojímán čistě rozumově – bez povzneseného, intuitivního vnímání by jakékoli jeho pochopení bylo neúplné, bezobsažné a povrchní – formuje podstatu umělecké stránky filmu, jeho poetickou pravdivost, jeho metafyzickou existenci. Světlo/tma a pohyb, to jsou základní prvky, z nichž sestává kinografie – časový krystal filmového obrazu. Vstoupíme-li do plynulého toku tohoto časového krystalu temnoty a světla, nalezneme v jeho středu „kinografický okamžik“, srdce žijícího organismu, jímž je každý jednotlivý film.

Filmové umění není směsicí či součtem jiných uměleckých forem. Film je umění, které se liší od ostatních. Obsahuje prvek, jenž ho činí jedinečným. Tímto prvkem je „kinografický okamžik“.

„Kinografický okamžik“ je středobodem, srdcem filmového umění. Od literatury, malby, hudby či jiných druhů umění se neliší svými tématy, příběhy či náměty, co činí film filmem, je právě „kinografický okamžik“. Tento „okamžik“ je slovy nepostihnutelným prostorem. Vstoupíme-li do tohoto prostoru, vstupujeme do celistvosti poezie, do absolutní přítomnosti hmoty a času – svrchované manifestace prchavosti, křehkosti a věčnosti.

Nesnadným úkolem filmařů je pak nalézt tento „kinografický okamžik“ v běžném životě, v próze, v dramatu, či kdekoli jinde, a nechat jej zazářit na filmovém plátně.

Vzhůru do časového krystalu temnoty a světla.




f5.15DOK.REVUE
01. 11. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl