Od roku 2003 se Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava zaměřil na reflexi dokumentárních filmů, která v českém prostředí v té době téměř úplně chyběla. Dokumentární film nebyl součástí mediálního diskurzu, dokumentaristé nedostávali v médiích prostor a díla byla filmovými kritiky opomíjena. Kritická diskuse je však důležitou součástí celého pole aktivit, díky nimž mohl dokumentární film projít tak radikálním vývojem a posílením své pozice v rámci kinematografie, jako tomu bylo v Česku za posledních deset let.
Prvním výrazným publikačním počinem byl sborník DO, nořící se do filmů, témat a tvůrčích metod v rozsáhlejších analytických textech, studiích, esejích, rozhovorech, teoretických i historických statích. Sborník DO byl na mnoho let v Česku jedinou platformou hlubší reflexe dokumentárního filmu, jak z pera českých filmových kritiků a historiků, tak v zásadních překladových textech o kinematografii které do té doby nevyšly v českém jazyce. Další nepokrytou rovinou však byla reflexe mířená na diváka, na návštěvníka kin, na širší čtenářskou obec, proto festival inicioval vznik periodika Dok.revue.
Dok.revue vycházela v letech 2005 – 2007 jako měsíčník v Literárních novinách. Ve své struktuře pojala jak vrstevnatější tematické texty a interdisciplinární eseje, tak kratší textové formáty informačního charakteru. Klíčovou rubrikou se stal rozhovor, který na ploše do té doby nevídané, celé novinové strany, dával dokumentaristům důstojný prostor pro představení autorské tvůrčí metody. Od roku 2008 vycházela Dok.revue jako dvouměsíční příloha týdeníku Respekt. I když se zmenšil rozsah textů, klíčové rubriky zůstaly zachovány a přibyly nové: „situační recenze“, v níž několik osobností živě diskutuje nad dokumentárním filmem či tématem, a „nový film“, v němž sami režiséři popisují dobrodružství vzniku svého posledního filmu.
V průběhu těchto let se proměnil přístup novinářů, kritiků i historiků k dokumentárnímu filmu. Je předmětem recenzí, rozhovorů, z festivalů se píší reportáže. Role Dok.revue se také vyvíjela. Zaměřuje pozornost na různorodé části dokumentárního pole, v rozhovorech dává prostor i režisérům, jejichž filmy nemusí být nutně distribuční, v textech filmy a autory spíš objevuje. Pole dokumentárního filmu je tak široké, že pořád budou podstatné části, které se do běžného mediálního obrazu nevejdou nebo „nehodí“. Dok.revue se profiluje jako prostor pro kvalitní oborovou i mezioborovou reflexi všech podob dokumentárního filmu.
Těší nás, že Vám nyní můžeme představit první číslo nové Dok.revue, obsahově zaměřené na proběhlý 16. ročník MFDF Ji.hlava a novinky související s filmy, které byly uvedeny v jeho programu.