Dokument je láska

Od roku 2003 se MFDF Ji.hlava zaměřil na reflexi dokumentů, která v českém prostředí v té době téměř úplně chyběla.

Od roku 2003 se Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava zaměřil na reflexi dokumentárních filmů, která v českém prostředí v té době téměř úplně chyběla. Dokumentární film nebyl součástí mediálního diskurzu, dokumentaristé nedostávali v médiích prostor a díla byla filmovými kritiky opomíjena. Kritická diskuse je však důležitou součástí celého pole aktivit, díky nimž mohl dokumentární film projít tak radikálním vývojem a posílením své pozice v rámci kinematografie, jako tomu bylo v Česku za posledních deset let.

Prvním výrazným publikačním počinem byl sborník DO, nořící se do filmů, témat a tvůrčích metod v rozsáhlejších analytických textech, studiích, esejích, rozhovorech, teoretických i historických statích. Sborník DO byl na mnoho let v Česku jedinou platformou hlubší reflexe dokumentárního filmu, jak z pera českých filmových kritiků a historiků, tak v zásadních překladových textech o kinematografii které do té doby nevyšly v českém jazyce. Další nepokrytou rovinou však byla reflexe mířená na diváka, na návštěvníka kin, na širší čtenářskou obec, proto festival inicioval vznik periodika Dok.revue.

Dok.revue vycházela v letech 2005 – 2007 jako měsíčník v Literárních novinách. Ve své struktuře pojala jak vrstevnatější tematické texty a interdisciplinární eseje, tak kratší textové formáty informačního charakteru. Klíčovou rubrikou se stal rozhovor, který na ploše do té doby nevídané, celé novinové strany, dával dokumentaristům důstojný prostor pro představení autorské tvůrčí metody. Od roku 2008 vycházela Dok.revue jako dvouměsíční příloha týdeníku Respekt. I když se zmenšil rozsah textů, klíčové rubriky zůstaly zachovány a přibyly nové: „situační recenze“, v níž několik osobností živě diskutuje nad dokumentárním filmem či tématem, a „nový film“, v němž sami režiséři popisují dobrodružství vzniku svého posledního filmu.

V průběhu těchto let se proměnil přístup novinářů, kritiků i historiků k dokumentárnímu filmu. Je předmětem recenzí, rozhovorů, z festivalů se píší reportáže. Role Dok.revue se také vyvíjela. Zaměřuje pozornost na různorodé části dokumentárního pole, v rozhovorech dává prostor i režisérům, jejichž filmy nemusí být nutně distribuční, v textech filmy a autory spíš objevuje. Pole dokumentárního filmu je tak široké, že pořád budou podstatné části, které se do běžného mediálního obrazu nevejdou nebo „nehodí“. Dok.revue se profiluje jako prostor pro kvalitní oborovou i mezioborovou reflexi všech podob dokumentárního filmu.

Těší nás, že Vám nyní můžeme představit první číslo nové Dok.revue, obsahově zaměřené na proběhlý 16. ročník MFDF Ji.hlava a novinky související s filmy, které byly uvedeny v jeho programu.




1.12DOK.REVUE
12. 10. 2012


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl

související články:

1.12Jako by šlo o reklamu na život v PodněstříŘíká Lukáš Kokeš, spoluautor filmu Pevnost, který se stal na 16. MFDF Ji.hlava nejlepším českým dokumentem 20121.12Gunnar Goes GodFragmenty ze snímku norského režiséra Gunnara Halla Jensena1.12Chris MarkerKnihu Davida Čeňka vydal MFDF Ji.hlava a Nakladatelství AMU v roce úmrtí slavného dokumentaristy 1.12SportVýběr z ohlasů snímků "Největší přání", "Soukromý vesmír" a "Věra 68" na ČSFD1.12Do.slovník Jørgena LethaDo.slovník přináší pojmy od tvůrců dokumentárních filmů a teoretiků. Každý je uchopuje po svém a zcela svébytně...1.12Není to ženský film o kojeníRozhovor s Violou Ježkovou o filmu Tělo mého těla, který vyhrál soutěž o nejlepší dokument roku 2012 na FAMUFESTu1.12Dokumentární film a románEsej Petra Kubicy o esenci, pravdivosti, sdělení a současném českém dokumentu1.12Proč Ji.hlava a co Ji.hlava?Předzimní tóny, spirála, snad jedlé kaštany, slévání, přátelé, noc, zmatky, rez, nic novýho?

další odkazy:

Sborníky Do si můžete zakoupit v dok.obchodě MFDF Ji.hlava.