Dok.revue 1.11

V zemi, kde má rozhlasové vysilání silnou tradici, se právě jeden z jeho výsostných žánrů netěší možnosti rozvoje.

Ilustrace Michaely Kukovičové

Každý obor sice vyrůstá z nadšení a objevů, ale od určitého okamžiku potřebuje pevný základ pro svůj rozvoj. Po dobrodružství počátku nastupuje systematická práce v rámci, který umožní nejen experimentovat, ale i navazovat na popsanou historii, vést dialog s kritickou reflexí i zdokonalovat technické dovednosti. Je smutné, že v zemi, kde má rozhlasové vysilání silnou, bezmála devadesátiletou tradici a kde rozhlas hrál důležitou roli ve společensko-politickém vývoji, se právě jeden z jeho výsostných žánrů netěší možnosti rozvoje. Jako by rozhlasový dokument stále byl v té úvodní nadšenecké fázi. Navzdory jeho potenciálu ve vztahu k poznání společnosti mu chybí systém financování, vývojové centrum i profesionálové, kteří by se mu věnovali jako svému povolání. Rozhlasový dokument tu sice je, ale tak nějak navzdory.




1.11DOK.REVUE
04. 03. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková

související články:

1.11Dokument bez obrazu má své přednostiRozhovor s autorkou rozhlasových dokumentů Bronislavou Janečkovou 1.11SportZemřel Richard Leacock - světonázor Matina Vadase - nejsilnější dokumentární zážitky roku 2010 - oceňovaná Katka1.11Lepší než Chaplinova Moderní dobaSociální groteska Víta Klusáka Vše pro dobro světa a Nošovic věnovaná automobilce Hyundai1.11Bohdan BláhovecÚryvek z improvizovaného vystoupení předneseného 6. dubna na přehlídce nejvýraznějších slam básníků 1.11Monument bez proporcíRecenze televizního cyklu Rozmarná léta českého filmu věnovaného polistopadové kinematografii