Dok.revue 1.11

V zemi, kde má rozhlasové vysilání silnou tradici, se právě jeden z jeho výsostných žánrů netěší možnosti rozvoje.

Ilustrace Michaely Kukovičové

Každý obor sice vyrůstá z nadšení a objevů, ale od určitého okamžiku potřebuje pevný základ pro svůj rozvoj. Po dobrodružství počátku nastupuje systematická práce v rámci, který umožní nejen experimentovat, ale i navazovat na popsanou historii, vést dialog s kritickou reflexí i zdokonalovat technické dovednosti. Je smutné, že v zemi, kde má rozhlasové vysilání silnou, bezmála devadesátiletou tradici a kde rozhlas hrál důležitou roli ve společensko-politickém vývoji, se právě jeden z jeho výsostných žánrů netěší možnosti rozvoje. Jako by rozhlasový dokument stále byl v té úvodní nadšenecké fázi. Navzdory jeho potenciálu ve vztahu k poznání společnosti mu chybí systém financování, vývojové centrum i profesionálové, kteří by se mu věnovali jako svému povolání. Rozhlasový dokument tu sice je, ale tak nějak navzdory.




1.11DOK.REVUE
04. 03. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl

související články:

1.11Dokument bez obrazu má své přednostiRozhovor s autorkou rozhlasových dokumentů Bronislavou Janečkovou 1.11SportZemřel Richard Leacock - světonázor Matina Vadase - nejsilnější dokumentární zážitky roku 2010 - oceňovaná Katka1.11Lepší než Chaplinova Moderní dobaSociální groteska Víta Klusáka Vše pro dobro světa a Nošovic věnovaná automobilce Hyundai1.11Bohdan BláhovecÚryvek z improvizovaného vystoupení předneseného 6. dubna na přehlídce nejvýraznějších slam básníků 1.11Monument bez proporcíRecenze televizního cyklu Rozmarná léta českého filmu věnovaného polistopadové kinematografii