Dok.revue 2.11

Ohlasy na odchod ředitele ČT zaujaly tím, jak přes televizi přehazovaly politickou a lobbistickou síť

Ilustrace Michaely Kukovičové

Když dlouholetý ředitel ČT ohlásil po volbě členů rady svůj odchod ze zdravotních důvodů, následné ohlasy zaujaly tím, jak přes televizi přehazovaly politickou a lobbistickou síť, jak moc se zajímaly o její peníze a jak málo se věnovaly hlavní otázce: Proč si tu parádu pěstujeme. Řada článků vyzněla takto: Nebylo to nejlepší, ale mohlo to být ještě horší. Přeloženo pro oblast dokumentární tvorby: Většinou to sice byla nuda, ale vysílalo se veřejnoprávně. Je zvykem ostřelovat televizi z různých stran, ale fakt je, že tu průměrnost neodčarují žádné výkřiky a ani výměna generálního pána ji nezlomí, protože chyba je hlubší a trvalejší. Málo pozornosti se věnuje dokumentům v jejím programu, kritici a novináři se dokumentem zabývají jen okrajově, na vysokých školách se ještě donedávna nevyučoval. Dokument jako královská disciplína kinematografie vyžaduje lidi nadané a vzdělané, ale v nerozvinutém prostředí se mu v klidu mohou věnovat tvůrci insitní. Nezlobme se na televizi, můžeme si za to sami.




2.11DOK.REVUE
04. 03. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKaždý jsme na světě sóloSnímek Sólo francouzského tvůrce žijícího v Česku Artemia Benkiho se stal vítězem České radosti na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.Kamila BoháčkováNový filmVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj chystaný film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám?Martin PávTémaZachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila BoháčkováSportRůzné podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila BoháčkováBáseňVzkříšení pana PuiuKhavn De La CruzRozhovorChceme podporovat pestrost a různorodostRada Státního fondu kinematografie má od října novou předsedkyni Helenu Bendovou a místopředsedkyni Martu Švecovou. Helena Bendová v rozhovoru pro dok.revue sděluje, jaké filmy chce Fond podporovat, jak ona osobně hodnotí dosavadní podporu dokumentu i současnou českou dokumentární scénu a v čem je dobré se inspirovat audiovizuálními fondy v zahraničí.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikala kniha o Michalu HýbkoviFilmový historik a pedagog FAMU Jan Bernard popisuje okolnosti vzniku své připravované knihy o pozapomenutém českém kameramanovi a dokumentaristovi Michalu Hýbkovi, která vyjde na jaře 2020 v Nakladatelství AMU. Jan BernardÚvodníkZa hranami a hranicemiTématem tohoto čísla dok.revue se shodou okolností staly hranice nejrůznějšího druhu a jejich zkoumání, posouvání či rušení, ať už jde o hranice normality, českosti, dokumentu či toho, do jaké míry jsou lidé ochotni připustit do svého života prvek nebezpečí a neočekávatelnosti.Kamila Boháčkovávideo dok.revueMasterclass: Sergej Dvorcevoj23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

související články:

2.11Chybí mi reflexe české současnostiRozhovor s šéfdramaturgyní ČT Janou Škopkovou o vývoji a tématech českých dokumentů2.11SportV kinech Tantra, Banksy: Exit through the Gift Shop a Po dlouhé noci den - dokumenty v bratislavských autobusech2.11Pod sluncem tmaRežisér Martin Mareček rozjímá o vzniku svého filmu Pod sluncem tma2.11Český dokument, Česká televizeV Dok.revue jsme se již několikrát věnovali otázce, o čem se netočí české dokumenty2.11Za nekontrolovaný filmÚryvek z manifestu amerického dokumentaristy Richarda Leacocka, který by se letos dožil devadesáti let2.11Závod ke dnuNový film Víta Janečka o mobilitě kapitálu a soumraku lidské práce ukazuje příklady zavřených továren