Úvodník


Díváme se na dokumenty a vzápětí na ně zapomínáme, jeden obraz polyká druhý a společně se usazují v naší paměti jako šifry, kterým důvěřujeme, protože věříme pravosti svých životů. Ani fotografická paměť nedokáže zevrubně popsat film, neboť bude na rozdíl od psaného textu vždy závislá na opisu, té pokaždé jiné šroubovici znaků. Psaní o filmu je jenom deskripcí paměti a každý zápis se stává stálou připomínkou toho, co jsme dokázali zapomenout. Přesto věříme víc slovům než tomu odkazujícímu prázdnu kolem nich, pošetile je svazujeme ve vyšší celky a podléháme řádu, který nastolují. Tak vznikají dějiny filmu – organismus zrozený z pohlcených obrazů. A uvnitř dějepisu rozlitá voda, jejíž nestálé hranice obkreslují autorův styl, tisíce mávnutí motýlích křídel, snažících se o opis jednotlivých děl, všude poletující pestrobarevné peří idejí. Francouzský dokumentarista Chris Marker odmítá vytváření sdílené historie. Proti vůni univerzality a pachu demagogie brojí hravostí – záměrně podává rozporuplné informace o svém životě i filmech a nabádá novináře, aby si jeho životopis sami dotvořili. Marker se nechce vracet k tomu, co natočil. Nejen že nepřijme pozvání na žádnou projekci svých filmů, ale sám sebe důmyslným matením pozvolna vymazává z dějin. Jako by jedinou světlinou bylo spojení oka a obrazu, nikoli paměť a už vůbec ne zápis. Zůstává jenom cesta k filmu, pohled a změna, chvála pomíjivosti, která nese zdáli vzkaz: nevěřte tomu, co se píše v Dok.Revue.




1.7DOK.REVUE
03. 09. 2007


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKaždý jsme na světě sóloSnímek Sólo francouzského tvůrce žijícího v Česku Artemia Benkiho se stal vítězem České radosti na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.Kamila BoháčkováNový filmVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj chystaný film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám?Martin PávTémaZachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila BoháčkováSportRůzné podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila BoháčkováBáseňVzkříšení pana PuiuKhavn De La CruzRozhovorChceme podporovat pestrost a různorodostRada Státního fondu kinematografie má od října novou předsedkyni Helenu Bendovou a místopředsedkyni Martu Švecovou. Helena Bendová v rozhovoru pro dok.revue sděluje, jaké filmy chce Fond podporovat, jak ona osobně hodnotí dosavadní podporu dokumentu i současnou českou dokumentární scénu a v čem je dobré se inspirovat audiovizuálními fondy v zahraničí.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikala kniha o Michalu HýbkoviFilmový historik a pedagog FAMU Jan Bernard popisuje okolnosti vzniku své připravované knihy o pozapomenutém českém kameramanovi a dokumentaristovi Michalu Hýbkovi, která vyjde na jaře 2020 v Nakladatelství AMU. Jan BernardÚvodníkZa hranami a hranicemiTématem tohoto čísla dok.revue se shodou okolností staly hranice nejrůznějšího druhu a jejich zkoumání, posouvání či rušení, ať už jde o hranice normality, českosti, dokumentu či toho, do jaké míry jsou lidé ochotni připustit do svého života prvek nebezpečí a neočekávatelnosti.Kamila Boháčkovávideo dok.revueMasterclass: Sergej Dvorcevoj23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava