úvodník

dok.revue 4.18

Rytmus všedního i společenského dění je neustále závratnější. Často se pak noříme do jiných – fantazijních, virtuálních – světů, abychom alespoň na chvíli mohli zpomalit, pozapomenout na starosti a problémy, abychom nepozorovaně utekli za jiným životem, nebo alespoň jeho zdáním. Dříve se utíkalo za hranice jiných států, dnes utíkáme za hranice žité reality. Dokumentární film se tyto posuny snaží reflektovat, a tak se na 22. ročníku MFDF Ji.hlava budete moci setkat a diskutovat o tématech dneška s více než padesátkou hostů Inspiračního fóra, desítkami režisérů, producentů, umělců, novinářů a dalších profesionálů, a co víc, budete moci navštívit hned několik virtuálních realit – můžete se ponořit do potenciálního nekonečna, sledovat feministická hnutí 20. století, nahlédnout do roku 2029, lítat mezi úlomky měst nebo plavat mezi vodovými barvami. 

V minulosti jsme takové možnosti proměny či úniku neměli. Mnoho lidí se rozhodlo, nebo bylo přinuceno, k emigraci. O tom, jak si Evropa v této otázce stála v 80. letech, vznikl cyklus Jiná Evropa pro britský Channel 4, jehož hlavním autorem je renomovaný historik a politolog s českými kořeny Jacques Rupnik. Nejen o jeho díle a těžkostech Jiné Evropy se dočtete ve velkém rozhovoru na následujících stranách. O životě minorit a (e)migrantů v ústraní betonového labyrintu Central Bus Station v Tel Avivu pak vypráví dokumentarista Tomáš Elšík v rubrice Nový film. 

Letos slavíme 100. výročí vzniku československého státu, i když už 80 let nemá svoji původní podobu a posledních 26 let už prakticky neexistuje vůbec, jak píše dokumentarista Jaroslav Kratochvíl ve svém textu o filmech z Podkarpatské Rusi.

V říjnové „festivalové“ dok.revue tyto krásy minulosti i virtuálních světů najdete. A objevíte toho ještě víc na 22. MFDF Ji.hlava. 




4.18DOK.REVUE
15. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeVideoblog z BudapeštiSituační recenze filmu Kateřiny Turečkové Iluze, jenž formou počítačové hry ukazuje, s jakými problémy se potýká současné Orbánovo MaďarskoKamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid ButulaTémaTradiční média a interaktivitaMnohé tradiční mediální organizace se ocitají posledních pár let v roli producentů interaktivních děl. O co tím usilují a jak taková díla vypadají? Andrea Slováková, Iveta ČernáSportNa chvíli se zastavte!O workshopu Emerging Producers na letošním BerlinaleRené KubášekBáseňPíseň na rozloučenouBáseň Charlieho Soukupa ze sbírky RadioCharlie SoukupRozhovorJak zprostředkovat pocity lidí trpících bipolární poruchouRozhovor s režisérkou Kalinou Bertin o jejím interaktivním dokumentu Manická VROndřej MoravecRozhovorSystém je připravený, nesmí nám chybět odvaha ho naplnitJiří Konečný patří mezi nejvýraznější české producenty soustředící se na artové a festivalové snímky, a to jak hrané, tak dokumentární. Před časem uvedl na letošním Jednom světě hned dva dokumenty, které produkoval, a jen o několik dní později jím produkovaný hraný film Všechno bude (2018) dominoval na Českých lvech. Kde leží podle Konečného klíč k úspěchu českého filmu? A jaký je jeho potenciál?Martin SvobodaRozhovorVěřím v čistou observaciPolská dokumentaristka Marta Prusová, jejíž dokument Za hranicemi možností (Over the limit, 2017) si vydobyl velký respekt na prestižním festivalu dokumentárních filmů v Amsterdamu IDFA v roce 2017, byla v Praze jednou z lektorek East Doc Platform. Pro Dok.revue mluvila o svém dokumentaristickém přístupu.Martin SvobodaNová knihaZpůsoby vidění pro 21. století, aneb proměna knihy z popelky v sebevědomou feministkuAndrea Průchová Hrůzová píše o své práci na českém vydání knihy Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa.Andrea Průchová HrůzováÚvodníkVstoupit do obrazůPrvní letošní dok.revue je věnována interaktivitěKamila Boháčková