úvodník

dok.revue 4.18

Rytmus všedního i společenského dění je neustále závratnější. Často se pak noříme do jiných – fantazijních, virtuálních – světů, abychom alespoň na chvíli mohli zpomalit, pozapomenout na starosti a problémy, abychom nepozorovaně utekli za jiným životem, nebo alespoň jeho zdáním. Dříve se utíkalo za hranice jiných států, dnes utíkáme za hranice žité reality. Dokumentární film se tyto posuny snaží reflektovat, a tak se na 22. ročníku MFDF Ji.hlava budete moci setkat a diskutovat o tématech dneška s více než padesátkou hostů Inspiračního fóra, desítkami režisérů, producentů, umělců, novinářů a dalších profesionálů, a co víc, budete moci navštívit hned několik virtuálních realit – můžete se ponořit do potenciálního nekonečna, sledovat feministická hnutí 20. století, nahlédnout do roku 2029, lítat mezi úlomky měst nebo plavat mezi vodovými barvami. 

V minulosti jsme takové možnosti proměny či úniku neměli. Mnoho lidí se rozhodlo, nebo bylo přinuceno, k emigraci. O tom, jak si Evropa v této otázce stála v 80. letech, vznikl cyklus Jiná Evropa pro britský Channel 4, jehož hlavním autorem je renomovaný historik a politolog s českými kořeny Jacques Rupnik. Nejen o jeho díle a těžkostech Jiné Evropy se dočtete ve velkém rozhovoru na následujících stranách. O životě minorit a (e)migrantů v ústraní betonového labyrintu Central Bus Station v Tel Avivu pak vypráví dokumentarista Tomáš Elšík v rubrice Nový film. 

Letos slavíme 100. výročí vzniku československého státu, i když už 80 let nemá svoji původní podobu a posledních 26 let už prakticky neexistuje vůbec, jak píše dokumentarista Jaroslav Kratochvíl ve svém textu o filmech z Podkarpatské Rusi.

V říjnové „festivalové“ dok.revue tyto krásy minulosti i virtuálních světů najdete. A objevíte toho ještě víc na 22. MFDF Ji.hlava. 




4.18DOK.REVUE
15. 10. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková